نکاتی درباره مصرف گروه متفرقه

مصرف چربی ها، شیرینی ها و چاشنی ها را محدود کنید. بهتر است مصرف مواد قندی و نوشابه ها را به حداقل برسانید. بهترین نوشیدنی، آب سالم است. از آب میوه های تازه یا دوغ کم نمک بدون گاز به عنوان نوشیدنی مناسب استفاده کنید. مصرف چیپس را در رژیم غذایی خود حذف نمایید و یا به حداقل برسانید. مصرف چای با فاصله کوتاهی بعد از غذا یا قبل از آن می تواند انسان را در معرض کمبود آهن و نیز کمبود ویتامین B1 (تیامین) قرار دهد. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد همراه غذا موجب رقیق شدن شیره های گوارشی می شود.

در نتیجه شیره های گوارشی نمی توانند در هضم مواد غذایی اثر کاملی داشته باشند و اختلال در هضم و جذب مواد غذایی، ایجاد نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش به وجود می آید. پس بهتر است همراه یا بلافاصله بعد از غذا، آب به مقدار زیاد مصرف نکنیم.

این گروه شامل انواع مواد قندی و چربی ها است. توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند. انواع مواد غذایی این گروه عبارتنداز: الف- چربی ها (روغن های جامد و روغن های مایع، پیه، دنبه، کره، خامه، سرشیر و سس های چرب مثل مایونز) ب- شیرینی ها و مواد قندی (مثل انواع مربا، شربت، قند و شکر، انواع شیرینی های خشک و تر، انواع پیراشکی، آب نبات و شکلات) پ- ترشی ها، شورها و چاشنی ها (انواع ترشی و شور، فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین و غیره). ت- نوشیدنی ها (نوشابه های گازدار، چای، قهوه، انواع آب میوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و غیره). چند توصیه: - از مصرف روغن جامد پرهیز شود و از روغن مایع معمولی (روغن نباتی) برای پخت وپز و از روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی و یا تهیه غذا در حرارت بالا استفاده شود. - از حرارت دادن با شعله بالا و به مدت طولانی روغن ها خودداری کرد و برای سرخ کردن از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده شود. - مصرف چربی ها، شیرینی ها، و چاشنی ها مصرف شود. - مصــرف نـوشیـدنی های ذکر شده در گروه متفرقه محدود شود و به جای آن ها نوشیدنی های سالم مثل آب، شیر، آب میوه تازه و دوغ کم نمک میل شود. - برای رفع تشنگی، نوشیدن آب ساده بر هر آشامیدنی دیگری ترجیح دارد. - مصرف چیپس به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد، باید محدودکرد. - نمک باید به میزان کم مصرف شود و از نوع نمک یددار باشد. گروه متفرقه در برنامه غذایی کودکان که برای رشد به انرژی بیشتری نیاز دارند ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. *** شرط اصلی سلامت زیستن، داشتن تغذیه صحیح است.