آلرژی به نایلون: آلرژی به لباس های نایلونی که دوچرخه سواران ، کشتی گیران ، شنا گران ، وزنه بردارها یا سایر ورزشکاران می پوشند ، درماتیت تماسی آلرژیک نام دارد. یعنی اگر فرد ورزشکاری پس از پوشیدن لباس های نایلونی دچار التهاب و قرمزی پوست در قسمت هایی که در تماس مستقیم با لباس قرار دارند شد ، باید بلافاصله آلرژی به جنس لباس را مورد توجه قرار دهد. تنها راه رهایی از این نوع حساسیت ، کنار گذاشتن آن نوع خاص لباس و جایگزین کردن لباس هایی با جنس های دیگر است.

پیشگیری از قارچ پوستی: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع قارچ های پوستی این است که لباس های تنگ و نایلونی را برای مدت طولانی به تن نکنید. حتما بدنتان خشک و کاملا تمیز باشد در صورت امکان در فواصل زمانی کوتاه مدت ، لباس خود را درآورید و بدن تان را با یک پارچه نخی ، خشک کنید و اگر می توانید در زیر لباس نایلونی یک زیرپوش یا شلوارک نخی جذب بپوشید تا عرق بدن جذب آن شود.

گرما و لباس ورزشی: بهتر است از پوشیدن لباس های مخصوص دوچرخه سواری در ساعت هایی از روز که گرما شدید است (بین ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر) و تعریق زیادی هم اتفاق می افتد ، تا حد امکان خودداری کنید. این کار باعث می شود امکان التهاب و ابتلا به انواع قارچ های پوستی در اثر احتباس رطوبت در زیر لباس کاهش یابد.

شست و شوی لباس ورزشی: حتما لباس های ورزشی خود را هر روز با شوینده های ملایم (مانند پودر صابون) بشویید و آن ها را برای خشک کردن زیر نور مستقیم آفتاب پهن کنید. لباس ها را پس از شست و شو خیلی خوب آبکشی کنید تا شوینده های احتمالی باقیمانده در آن ها باعث افزایش امکان التهاب پوستی در بدنتان نشود.

قرض ندادن لباس ورزشی: هرگز لباس و کفش ورزشی خود را به کسی قرض ندهید یا لباس و کفش ورزشی کسی را نپوشید.

بیماری پوستی و پرهیز از حضور در میدان ورزشی: اگر به انواعی از بیماری های قارچی پوستی مبتلا هستید ، تا پیش از طی کردن دوره های کامل درمانی و بهبود کامل ، به میدان ورزشی برنگردید. برخی از بیماری های پوستی به شدت واگیر دارند و رعایت نکردن این مسئله از طرف شما می تواند باعث ایجاد یک اپیدمی خطرناک در سالن های ورزشی و بین ورزشکاران شود.

استخر

1 - شایع ترین بیماری های عفونی که از طریق استخرها منتقل می شوند ، شامل : بیماری های باکتریایی مانند زرد زخم ، بیماری های قارچی مانند قارچ های پوستی لای انگشتان پا ، کشاله ران یا کف پا و بیماری های ویروسی مانند زگیل های کف پا یا بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم (به ویژه در کودکان) هستند.

2 - به طور کلی ، زگیل تناسلی بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و نباید چندان نگران انتقال آن از طریق استخرها بود.

3 - رعایت بهداشت فردی شامل: استفاده از حوله های کاملا تمیز و منحصر به فرد در کنار استفاده از دمپایی های شخصی (غیر مشترک) ، پا برهنه راه نرفتن در کناره های استخر و رعایت سلامت آب از طرف مسئولین استخرها (بررسی مرتب میزان کلر آب و بررسی های باکتریایی آن) می تواند تا حدی زیادی در پیشگیری از ابتلا به ناراحتی های پوستی در اثر رفتن به استخر ها از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

4 - خشک کردن پوست بدن بعد از خروج از استخر هم بسیار مهم است ؛ (به ویژه لای انگشتان پا و کشاله های ران) زیرا قارچ ها و باکتری ها محیط مرطوب را دوست دارند.

5 - در نهایت این که افرادی که می خواهند به استخر بروند باید ضمن رعایت بهداشت فردی به محض رخداد بیماری پوستی به یک متخصص پوست مراجعه کنند و تا بهبودی کامل نیز به استخر نروند.

ورزشکاران باید وجود هر نوع حساسیت ، قرمزی ، التهاب و علائم ناشناخته را بر پوست خود جدی بگیرند و برای پیشگیری از عفونی شدن ضایعه و ایجاد دردسرهای بعدی ، حتما به متخصص پوست مراجعه کنند