حتما تا کنون بار ها از خواص نوشیدن چای ، خصوصا چای سبز شنیده اید. چای سبز نقش مهمی در کاهش سرعت روند سالخوردگی دارد. این نوع از چای همچنین از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می نماید ، تراکم استخوان ها را افزایش می دهد و در بهبود بیماری های چشم مربوط به سالخوردگی موثر است.

چای سیاه و سبز هر دو از گیاهان مشابه گرفته می شوند ، با این تفاوت که چای سبز از برگ هایی است که تحت تاثیر پروسه ی فرآوری آنتی اکسیدان خود را از دست نداده اند . در این نوع چای مقدار زیادی کتیچین یافت می شود. کتیچین نوعی از پلی فنل محسوب می شود که بیشترین اثرگذاری را به عنوان آنتی اکسیدان دارد.

نوشیدن چای سبز خواصی مانند : کاهش تصلیب شریان و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول خون ، کاهش التهاب در بیماری آرتروز ، بهبود تراکم استخوان ها ، بهبود حافظه و پیشگیری از سرطان در پی خواهد داشت .

بهبود آلزایمر تحقیقات نشان می دهند چای سبز و سیاه تاثیرات بی نظیری بر بیماری آلزایمر می گذارد. هر دو نوع چای با پیشگیری از تخریب استیل کولین ، انتقال دهنده ی عصبی مرتبط با حافظه ، پیشرفت بیماری آلزایمر را متوقف می سازد. چای سیاه و سبز هر دو از گسترش و فعالیت آنزیمی به نام BuChE و بتا سکرتاز ، که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر دیده می شود ، جلوگیری می کنند.

در چای سبز تقریبا چهار برابر چای سیاه کتیچین وجود دارد . دانشمندان کشف کرده اند آنتی اکسیدانی به اسم فلانوئید ، که در چای وجود دارد و یکی از بهترین مواد مغذی گیاهی محسوب می شود ، نیز از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می نماید. بر اساس گزارشات منتشر شده در سال 2007 ، فلانوئید اپی کتیچین ، که در موادی مانند بلوبری ، کاکائو ، انگور و چای یافت می شود ، توانایی حافظه را افزایش می دهد . در این گزارشات تاکید شده اپی کتیچین همچنین در رشد رگ های خونی در مغز موثر است.

سلامت استخوان ها در تحقیقات ثابت شده ، وقتی سلول های سازنده ی استخوان در معرض کتیچین موجود در چای سبز قرار می گیرند ، با تحریک یک سری از آنزیم ها ، رشد این سلول ها تا 79 درصد افزایش می یابد. کتیچین همچنین به جذب هرچه بیشتر مواد معدنی در استخوان ها کمک کرده و سلول های مخرب را ناکارامد می نماید.

بیماری های مرتبط با چشم کتیچین موجود در چای سبز قادر است از دستگاه گوارش به چشم انتقال یافته و تا 20 ساعت بعد از مصرف ، استرس اکسیداتیو را در این ناحیه غیر فعال نماید.