کبد :

کبد نقش مهمی را در سلامت انسان دارد. کبد بطور مداوم صفرا را ترشح کرده، به کیسه صفرا می فرستد و از آنجا صفرا بطور متناوب و به مقادیر مختلف از طریق مجرای صفرا وارد روده باریک می شود. اگر مجرای صفرا به دلایل گوناگون مسدود گردد، صفرا وارد خون می شود و به علت موادی که در صفرا وجود دارد پوست و قسمت سفید چشم ( ملتحمه چشم) را به رنگ زرد در می آورد و بیماری زردی یا یرقان ظاهر می شود.

روده بزرگ :

درازی روده بزرگ در حدود یک متر و نیم و قطر آن 4 تا 8 سانتی متر است که قسمت پایین رونده روده بزرگ جذب آب مواد زائد موجود در روده را به عهده دارد. محتوای روده بزرگ معمولاً 24 ساعت پس از بلع غذا به خارج دفع می شود.

اشتهای و گرسنگی :

حالانی هستند که بر هضم غذا اثر دارند. هرگاه مدتی از خوردن غذا بگذرد، اشتها ظاهر می شود. گرسنگی احساس است قوی تر از اشتها که با میل و اشتیاق شدید برای خوردن غذا همراه است. انسان هنگام گرسنگی حتی غذاهایی را که از انها متنفر است خواهد خورد. حرکت ناشی از جویدن و بلع تا اندازه ای ناراحتی و درد حاصل از گرسنگی را تخفیف می دهد. گرسنگی و داشتن قدری اشتها، انسان را برای خوردن غذا آماده می کند. ورزش بدنی بخصوص در محیط باز یا خارج از شهر سبب گرسنگی و به وجود آمدن اشتها می شود. آرامش و راحتی فکر به هنگام صرف غذا در گوارش آن موثر خواهد بود.

ترس و خشم موجب می شود که ترشحات دستگاه گوارش و نیز حرکات عضلانی در معده و روده بخوبی انجام نگیرد و در نتیجه خللی در گوارش غذا ایجاد شود.

لازم است برای گوارش بهتر، در سه وعده معین غذا میل شود. خوردن غذا قبل از وعده های معین اشتهای انسان را برای خوردن غذای اصلی از بین می برد. همچنین صرف مواد قندی قبل از غذای اصلی موجب تحریک معده و از بین رفتن اشتها می شود.