ریزش مو ناشی از مشکل پوست سر نیست، بلکه این عارضه در رابطه با پیازه مو است. وقتی پیازه های مو از قسمت پشت سر برداشته شده و بجلوی پیشانی و جلوی سر پیوند زده می شوند، مشاهده می شود که این پیازه ها مثل عقب سر عمل می کند و تا آخر عمر همان سیکل را طی می کنند. به همین دلیل، پیازه ای که از پشت سر برداشته شده و در جلوی سر پیوند زده می شود، همان سرنوشت پیازه های پشت سر را پیدا می کنند و تا آخر عمر رشد می کنند.

مدارا با طاسی

ریزش مو شاید به اندازه سرطان و ایدز مهلک نباشد. برای هیچ کس طاس شدن اتفاق خوشایندی نیست. شما ممکن است هزار جور بیماری مختلف داشته باشید و هیچ کس هم از آن مطلع نباشد، اما کافی است مقداری از موهای شما بریزد، آن وقت است که رسوای روزگار می شوید. کسانی هم که در دنیا با چنین مشکلی رو به رو هستند یکی دو تا نیستند. فقط در آمریکا 33 میلیون مرد طاس یا کم مو وجود دارد که در سال 5/1 میلیارد دلار صرف باز گرداندن موهای از دست رفته شان می کنند، در حالیکه بهترین روشهای درمانی فقط در برخی موارد موثرند.

خوشبختانه این نوع ریزش مو که مخصوص مردهاست و زنها به طور طبیعی هرگز دچار آن نمی شوند، نشاندهنده هیچ بیماری خاصی نیست و حتی ناتوانی جنسی مرد را هم نشان نمی دهد. در واقع ریزش مو تنها یکی از عوارض جانبی ترشح هورمون های مردانه در کسانی است که از بدشانسی شان ژن خاصی را در سلولهای بدنشان دارند. حدود 100 هزار تار مو جمجمه انسان را می پوشاند. چیزی حدود 100 تار مودر روز می ریزد و 100تار موی جدید جای آن را می گیرد. به این ترتیب تعداد تارهای مو در کل ثابت می ماند. اما هورمون تستوسترون می تواند این سیکل طبیعی را به هم بزند. تستوسترون همان هورمونی است که باعث رویش مو در صورت و بدن می شود. مردانی که ژن خاصی دارند همین هورمون می تواند در سر دقیقا بعکس عمل کند، یعنی باعث ریزش موی سر شود، در حالی که به طور همزمان موهای بیشتری در قسمتهای دیگر بدن مثل گشو، بینی و شانه ها رشد می کنن. با این که مچل شدن هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد، اما برای بیشتر مردها غیرقابل تحمل است.

برای همین خیلی ها حاضر می شوند دست به هرکاری بزنند تا دوباره صاحب موهای از دست رفته شان بشوند. یک عده به کاشت مو رو آورده و برخیها به موی مصنوعی و کلاه گیس؛ اما شاید چیزی که بیش از همه طرفدار داشته باشد داروهایی است که ادعا می شود می تواند باعث رشد طبیعی مو شوند. این داروها درمان قطعی برای ریزش مو نیست و فقط آن را به تاخیر می اندازند. همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که از نظر پزشکی هیچ نیازی به درمان ریزش مو وجود ندارد. پس قبل از این که خودتان را به زحمت بیندازید و پول بی زبان را که برای به دست آوردن کلی زحمت کشیدید خرج خرید انواع و اقسام داروها بکنید جلوئی آیینه بایستید و کمی فکر کنید. فکر کنید که مثلا اگر مایکل جردن، ستاره طاس بسکتبال آمریکا کلی موی روی سرش داشت چه شکلی می شد. شاید شما هم نظرتان عوض شد.