نقش غذاها در حالات روحی و افکار

غذا، تأمین کننده انرژی برای بدن است. در علم فیزیک ثابت شده که هیچ حرکتی و کنشی نمی تواند بدون وجود انرژی انجام گیرد. بنابراین بخاطر آنکه قلب ما کار مکانیکی انجام می دهد، ریه ها باز و بسته می شود، دست و پای ما مرتب در حرکت است، مفاصل باز و بسته می شوند. کلیه ها مرتب ادرار ترشح می کنند پس کار مثبتی انجام می دهند.

انواع و اقسام غدد مترشحه داخلی مثل غده تیروئید در جلوی گردن غدد بزاقی در دهان غدد صنوبری و غده هیپوفیز در مغز، فوق کلیوی در قطب بالایی کلیه ها، غدد تناسلی در مرد و زن مثل پروستات بیضه ها، تخمدانها در تمام ساعات شب و روز به ترشح هورمونهای مختلف برای حفظ سلامتی بدن مشغول هستند. و یک لحظه استراحت ندارند. ما می شنویم، می بینیم، می خوریم، می دویم، لمس می کنیم، می چشیم، می بوئیم. در تمام این موارد کار مثبتی انجام می دهیم و انجام هیچ یک از این کارها بدون صرف انرژی امکان پذیر نیست. بعبارت دیگر می توان گفت که غذا خوردن فقط برای سیر کردن انسان نیست بلکه هدف از غذا خوردن رسانیدن انرژی لازم به بدن برای زنده ماندن و در دسترس قرار دادن انواع فلزات، شبه فلزات، ویتامینها و املاح برای بقایای سلولهای بدن است. اگر هدف از غذا خوردن فقط پر شدن معده یعنی سیر شدن بود. انسان با خیلی چیزهای ساده تر و ارزانتر می توانست معده خود را پر کند. بلکه هدف، گذاشتن تمام مواد و ترکیبات لازم برای ادامه حیات در اختیار بدن است آنها که صرفاً غذا را برای سیر شدن می خورند، از انواع و اقسام بیماریها رنج می برند و خودشان نمی دانند که منشاء اصلی بیماری آنها نقص و نارسایی غذا خوردن آنها است.

به قول دکتر ویلیام جکسون William Jackson غذا شناس معروف دانشگاه سیاتل بسیاری از مردم جهان هنر غذا خوردن را نمی شناسند و نمی دانند که بهترین هنر، هنر غذا خوردن است. اگر نمی توانیم خوب غذا بخوریم و مواد مورد نیاز بدن را در اختیار اعضاء و سلولهای بدن قرار دهیم چگونه از این سلولها و از اعضاء بدن خود انتظار کار درست و بدون عیب را داریم ؟ البته هستند گروه زیادی از مردم که خوب می دانند چه غذاهایی برای آنها مضر است و آنها از خوردن این غذاها رنجور می شوند ولی علت این ناسازگاری را نمی دانند. بعضی از آنها وقتی نزد پزشک می روند می گویند آقای دکتر خیار خورده ام سردی ام کرده و یا می گویند وقتی که خرما یا خرمالو می خورم گرمی ام می کند و تمام بدنم جوش می زند و یا بعضی ها به روشنی اظهار می دارند که وقتی فلان غذا را می خورند بدنشان دچار خارش می شود یا بدنشان کهیر می زند و یا از چشمانشان آب سرازیر می شود ولی متاسفانه گروه بسیاری زیادی از مردم از اثرات نامساعدی که بعضی از غذاها در بدن آنها ایجاد می کنند آگاهی ندارند و با وجود اینکه بیماری آنها صرفاً در اثر غذای نامناسب خوردن است ولی خودشان به این حقیقت آگاه نیستند و به دنبال علل دیگری می گردند. در حالی که اگر متوجه مشکل اصلی خود شوند و روش غذا خوردن و یا نوع غذای خود را اصلاح کنند بدون نیاز به استفاده از کوچکترین دارویی کسالتشان برطرف می شود و سلامتی خود را باز می یابند.