نقش امگا -3 در پوکی استخوان (استئوپورز)

بر طبق آمار جهانی یک چهارم زنان بالای پنجاه سال مبتلا به پوکی استخوان هستند این آمار در کشور ما بسیار بالاتر بوده و متاسفانه خانم های ایرانی از سن پایین تری مبتلا به پوکی استخوان می شوند. پوکی استخوان یک اختلال حاصل از نقصان بافت استخوانی محسوب می شود.

اگر تعادل بین سنتز(ساخت) و تجزیه بافت استخوانی به هم بخورد به مرور تراکم بافت استخوانی کاسته می شود و اگر روند نقصان مزمن کلسیم و ویتامین D ادامه پیدا کند، به مرور زمان استخوان حفره حفره و پوک می گردد این روند خصوصاً در خانم هایی که بیش از سه بچه داشته اند یا کورتون مصرف می کنند، دچار اختلالات تغذیه ای اند و یا فعالیت ناکافی دارند بیشتر و سریعتر است و این ها در سنین میان سالی به بعد به دنبال کوچکترین ضربه و یا زمین خوردگی ممکن است دچار شکستگی شوند که بیشتر از همه شکستگی های به دنبال پوکی استخوان در سر استخوان ران و سپس در استخوان های مچ دست و مهره های ستون فقرات دیده می شود. پوکی استخوان را به راحتی نمی توان درمان کرد ولی پیشگیری از آن به راحتی امکان پذیر است. به عبارتی پیشگیری از پوکی استخوان بسیار بسیار پر اهمیت تر، آسان تر و کم خرج تر و امکان پذیرتر از درمان آن می باشد. پیشگیری از پوکی استخوان، با مصرف کلسیم و ویتامین D و پرهیز از موادی مثل کورتون ها، سیگار و ... ، و انجام ورزش مناسب به راحتی قابل اجرا است ولی متاسفانه این روش ها پس از ایجاد پوکی استخوان تأثیر مطلوبی نخواهند داشت.

محققین پی برده اند که اسیدهای چرب امگا-3 در پیشگیری از پوکی استخوان، نقش بسیار مهمی به عهده دارند. اگر مصرف دائمی و منظم اسیدچرب امگا-3 (چه از طریق مصرف مکمل و چه به صورت مصرف ماهی) ادامه یابد، جذب کلسیم از روده ها بیشتر می شود. با مصرف ماهی یا مکمل اسیدچرب (EPA و DHA) علاوه بر افزایش جذب کلسیم، سلولهای استخوانی تحریک شده و کلسیم را در خود بهتر رسوب می دهند.

البته جالب است که با وجود اثبات این مسئله از طرف محققین و پژوهشگران سراسر دنیا و اثر مطلوب امگا-3 در رسوب کلسیم در استخوان ها و افزایش جذب کلسیم از روده ها، هنوز پزشکان آن را در روند کاری خود قرار نداده و رعایت نمی کنند!

اسید چرب امگا-3 علاوه بر پیشگیری، به عنوان درمان کمکی در کنار داروهای شیمیایی در مبتلایان به پوکی استخوان هم بسیار ارزشمند بوده و کمک فراوانی به موفقیت درمان می کند.