اکثر ما روزهای گرم و تابستانی را دوست داریم ، اما گرمای طولانی مدت و آب و هوای شرجی ، و یا ماندن در شرایطی که دمای بدن را بالا می برد ، مثل ورزش ، ممکن است مشکلاتی در رابطه با عدم تعادل الکترولیت ، نظیر کم آبی بدن ، را بوجود آورد. تحقیقات نشان می دهند بین 60 تا 75 درصد مردم آب کافی در روز نمی نوشند . نوشیدن آب و رساندن رطوبت کافی به بدن ، خصوصا زمانی که رطوبت زیادی از دست می دهید ، یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت و انرژی بدن می باشد.

علایم کمبود آب در بدن بسیار فراتر از تشنگی است . از نشانه های کمبود آب می توان به اسپاسم ، حالت تنش و لرزش در گردن و فک ، یبوست ، حالت تهوع و مشکلات قلبی اشاره کرد. بسیاری از مردم با مشکل اختلال تمرکز و درد طولانی مدت ماهیچه ها ، از کم آبی در بدن خود اطلاع ندارند. امروزه مطالعات ثابت می کند کمبود آب و رطوبت در بدن برای قدرت یادگیری و حافظه ، بینایی ، قوه ی تشخیص و ادراک و سلامت روان انسان مضر است .

اما کمبود رطوبت بیشتر چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ ورزشکاران ، سالمندان ، کودکان و افرادی که بیرون از محیط های بسته کار سخت انجام می دهند ، بیشتر در خطر نتایج کم آبی خواهند بود. بسیاری از سالمندان مشکلات حاد سلامتی را ، در نتیجه ی هوای بسیار گرم تجربه می کنند. در واقع گرمای شدید و کم آبی ، سالانه بسیاری از این افراد را راهی بیمارستان ها می نماید.

اما چطور می توان از این کاهش رطوبت و نتایج گاها خطرناک آن پیشگیری کرد ؟همانطور که در بخش های بعد به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت ، نوشیدن آب کافی به صورت روزانه ، کنترل میزان تشنگی و دفع آب و آبرسانی کافی و به موقع به بدن هنگام انجام تمرینات ورزشی ، بسیار مفید خواهد بود .

نشانه های کمبود آب در بدن تفاوت های ظریفی میان علایم کمبود آب و هیپرناترمی وجود دارند . هیپرناترمی در واقع به از دست رفتن رطوبت بدن بیش از الکترولیت گفته می شود. برخی از نشانه ها میان این دو مشکل مشابه هستند ، اما اثرات آنها متفاوت است .

هیپرناترمی از کم شدن آب بدن جدی تر به حساب نمی آید . اما برخی از علایم آن واضح تر و گاها خطرناک تر می باشند. اگر بدن شما دچار کم آبی شود ، این مشکل به سرعت قابل پیشرفت به کم آبی حاد خواهد بود، البته اگر زودتر مورد درمان قرار نگیرد. به علاوه ، آشنایی با علایم اولیه ی کم آبی ، برای پیشگیری از پیشرفت مشکل و حاد شدن آن ، ضروری به نظر می رسد.

مهمترین علایم کاهش آب بدن شامل این موارد می شوند : خشکی دهان ، خواب آلودگی ، تشنگی ، کاهش دفع ادرار ، ضعف ماهیچه ها ، خستگی ، سردرد ، سرگیجه ، مشکلات گوارشی .

ماهیچه های حاضر در دستگاه گوارش ، برای عمکرد صحیح ، نیاز به آب کافی دارد. بنابراین کم شدن و یا زیاد شدن آب بدن مشکلاتی نظیر اسهال ، یبوست و بواسیر را در پی خواهد داشت.

اگر کمبود رطوبت در بدن دچار پیشرفت شود نیز شاهد این علایم خواهید بود :

تشنگی زیاد ، کج خلقی ، سردر گمی ، خشکی بیش از حد دهان ، عدم تعریق ، خشک شدن اشک ، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست ، فشار خون پایین ، افزایش تپش قلب ، تب و هذیان