نرمش پاها و لگن خاصره (Parivartanasana)

به پشت روی زمین بخوابید و دستهای خود را با آرنجهای صاف و به موازات شانه ها باز کنید. پای راست را در خلال نفس عمیق بالا آورید تا شش ها پر شوند. (ش1)

اکنون با خارج نمودن تدریجی هوای شش ها، پای خود را از سمت چپ به زمین نزدیک کنید تا روی زمین قرار گیرد و شش ها خالی شوند نفس عادی بکشید و کم کم پای خود را به دست چپ نزدیک کرده (ش2) و سعی کنید که سر روبرو باشد و کتف ها به زمین بچسبند. ده ثانیه در این حالت توقف کنید و حواس خود را روی کشش ران و عضلات لگن خاصره متمرکز نمائید.

هنگام برگشتن بحال عادی، ابتدا از همان مسیر پای خود را در خلال نفس عمیق بالا آورید (ش1) سپس زانو را خم کنید (ش3) و کف پا را روی زمین قرار دهید تا عضلات آن کاملاً رها شوند. این تمرین را سه بار با پای راست و سه بار با پای چپ تکرار نمائید.

اثر

اگر شما مجبور هستید که همه روزه دقایقی طولانی رانندگی کنید، پس از برگشتن به منزل حتماً این آسانا را انجام دهید تا عضلات پاها ، لگن خاصره ، کمر و شکم تحریک شوند و جریان خون در آنها افزایش یابد. از طرفی عضلات اعضای مذکور تحت فشار و کشش فوق العاده قرار می گیرند و چربی آنها از بین می رود.

کسی که انجام دستورات یوگا در زندگیش بیک عادت فراموش نشدنی تبدیل شود، خودبخود بطرف غذاهای ساده و تازه کشیده خواهد شد و غذای اصلی او میوه و سبزی جات و مواد غیرگوشتی و دور از تغییرات مختلف در هنگام طبخ، خواهد شد و پس از مدتی الکل، قندهای شیمیایی و گوشت از غذاهای اصلی او حذف می شوند و بجای آنها قندهای ساده گیاهی و انواع سالادهای فصل خوراک اصلی می شوند.

نرمش پاها و لگن خاصره (Parivartanasana) در یوگا