1- پوسیدگی دندان : در سابق به پوسیدگی دندان، کرم خوردگی اطلاق می شد و هنوز این اصطلاح شایع است. پوسیدگی دندان عبارت است از :

انهدام انساج سخت دندان که معمولاً با درد همراه است. در مجاورت آنزیم ها و در اثر تأثیر میکربها بر روی گلوسیدها (قندها)، اسید تولید می شود و اسید حاصله سبب تخریب نسوج دندانی می گردد. تا هنگامی که این بیماری به مغز دندان (بولپ) سرایت نکرده است فقط با آب سرد و شیرینی دردناک بوده، در غیر این حالت بدون درد است. پس از نفوذ پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری بشر است و 98% ارفاد مبتلا به آن هستند.

راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان را می توان در 3 مورد زیر خلاصه کرد :

فلوئوریداسیون: اضافه کردن تملاح فلوئور به آبهای آشامیدنی شهرها تا حدود یک در میلیون، تا میزان 50% از پوسیدگی دندان می کاهد. از طرف دیگر املاح فلوئور سبب زیبایی دندانها نیز کی شود. برای این منظور فلوئوریداسیون به توسط وزارت بهداشت، انجام می گیرد. مسواک کردن : پاک کردن مرتب دندانها با مسواک و خمیر دندان راه دوم پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

پر کردن دندان: برداشتن قسمتهای پوسیده دندان و ترمیم دندان با مواد فلزی و ترکیبات مقاوم و سخت، سبب کندی در پیشرفت پوسیدگی و یا توقف کامل آن می شود.

2- بیماری انساج دور دندانی و استخوان : ابتدا نسوج نرم اطراف دندان (لثه) متورم شده، تحلیل می رود. تورم لثه در اثر جرم دندانها ایجاد می شود . جرم دندانها نیز در اثر معدنی شدن سطح دندانها به وجود می آید. علل مختلفی در ایجاد جرم دندان دخالت دارند که از آن جمله : رسوب املاح بزاقی بر سطح دندانهاست. چون از لثه متورم خون جاری می شود، پس امکان رسوب املاح خونی بر سطح دندانها نیز وجود دارد. با ایجاد تورم و تحلیل استخوان، دندانها به مرور لق شده، از دست می روند. بیماری انساج دندانی، بیماری افراد میانسال و پیر است.

راههای پیشگیری از بیماری دور دندانی به شرح زیر است :

جرم زدایی که به وسیله دندان پزشک انجام می شود.

مرتب کردن دندانها : افرادی که دارای دندانها نامرتب هستند، تجمع جرم در آنها بیشتر است و باید در سن مناسب، دندانها را به توسط پزشک متخصص ردیف کرد.