مسلماً هوایی که تنفس می کنیم باید عاری از گردو غبار و مواد شیمیایی مضر بوده، دارای درجه حرارت و رطوبت مناسب باشد.

هوا در راهی که تا رسیدن به ششها می پیماید، گرم و مرطوب می گردد و گرد و غبار به وسیله موهایی که در سوراخهای بینی وجود دارد و مژکهایی که در سطح داخلی لوله های تنفسی قرار دارد گرفته می شود. برای اینکه اکسیژن مورد نیاز بدن انسان تأمین شود، لازم است هوای سالم به اندازه کافی به ششها برسد.

با هربار تنفس می توان تا حدود 4 لیتر هوا در ششها وارد یا از آن خارج کرد. بعداز هر بار دم و بازدم در حدود یک تا یک و نیم لیتر هوا در ششها باقی می ماند. این عمل دم و بازدم به کمک عضلات بین دنده ای و پرده دیافراگم انجام می گیرد. لازم است که همواره در تقویت پرده دیافراگم بکوشیم، چون در باز شدن ریه ها بسیار موثر است و برای این کار باید مواظب بود که بدن همیشه به کمک ورزش، شکل صحیح خود را حفظ کند. شانه های آویزان، سینه فرو رفته و شکم جلو آمده، اعمال طبیعی تنفس را مختل می کند.

گاهی موانعی پیش می آید که تنفس از راه بینی با اشکالاتی مواجه می شود، مانند زمانی که انسان به سرماخوردگی شدید دچار می گردد. در این گونه مواقع بدن انسان بطور طبیعی اعمال مختلفی برای برطرف کردن مانع و دفع اجسام یا مواد رقیقی که راه تنفس را گرفته، انجام می دهد، مانند عطسه که به وسیله عضلات و بطور غیر ارادی انجام می گیرد. در این مواقع برای شست و شوی بینی باید از آب نمک (سرم فیزیولوژی) استفاده کرد. لوزه ها در اثر بعضی بیماریها بزرگ می شوند و مشکلاتی از نظر تنفسی به وجود می آورند. افرادی که به این گونه بیماریها دچار می شوند، بهتر است هرچه زودتر تحت درمان قرار گیرند.