تا زمان مراجعه به دندان پزشک می توانید با استفاده از استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین به تسکین درد کمک کنید. دهان خود را با آب نمک گرم- نصف قاشق چای خوری نمک که در یک لیوان آب گرم با حجم 250 سی سی حل شده است- تقریباً هریک ساعت شستشو دهید. این عمل به تسکین درد کمک می کند

دندان پزشک احتمالاً برای زدودن عفونت و پیشگیری از سرایت آن به سایر نواحی بدن، آنتی بیوتیک تجویز می کند

زمانی، تنها درمان دندان مبتلا به آبسه، خارج کردن (کشیدن) آن بود. هنوز هم در بعضی شرایط خاص این کار ضرورت می یابد. اما امروزه دندان پزشکان قادرند دندان مبتلا به آبسه را اغلب با انجام عصب کشی حفظ کنند. دندان پزشک محل را بی حس کرده، و سوراخی به داخل مغز دندان حفر می کند. این کار باعث بر طرف شدن فشار می شود. سپس حفره مغز پاک و ضد عفونی شده را با یک ماده خنثی پر می شود.

پس از آن، دندان پزشک ممکن است دندان شما را به طور موقت پر کند. ترمیم دایمی را می توان پس از برطرف شدن عفونت در محل انجام داد. دندان پزشک از شما می خواهد در عرض چند ماه آینده دوباره به وی مراجعه کنید. در این هنگام عکس اشعه X از دندان تهیه می شود. تا مشخص شود آیا بافت های استخوانی ترمیم یافته اند. یا خیر.

اگر چنین به نظر آید که بافت ها سالم هستند درمان به پایان می رسد. اگر هنوز عفونت باقی مانده باشد به درمان بیشتری نیاز است و دندان پزشک، شما را به یک متخصص ارجاع می دهد تا وی در صورت نیاز، بافت بیمار را که گاهی شامل بخش کوچکی از انتهای ریشه نیز می شود از راه جراحی خارج کند.

اگر بعد از درمان دندان مبتلا تورم بازهم ادامه یابد، دندان پزشک کشت های مخصوصی از میکروب تهیه کرده یا آنتی بیوتیک شما را تعویض می کند؛ چون امکان دارد یک نوع باکتری غیر شایع مسئول ایجاد این عفونت باشد یا باکتری موجود به این نوع آنتی بیوتیک مقاوم شده باشد.