به طور معمول، بلوغ زودرس در اثر شروع غیرطبیعی و زودرس تغییرات هیپوتالاموس و هیپوفیز که آغازگر بلوغ هستندایجاد می شود. علت این شروع زودتر از موقع (که گاهی چندین سال زودتر از موعد نرمال می باشد) هنوز مشخص نیست. بلوغ زودرس می تواند در اثر تومورهای مغز یا غدد آدرنال نیز ایجاد شود و همچنین کم کاری شدید تیروئید نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند. عارضه طولانی مدت بلوغ زودرس کوتاهی قد است.

زمانی یک دختربچه دچار بلوغ زودرس شده است که قبل از 8 سالگی دارای موهای ناحیه پوبیک (عانه) یا پستان شده باشد. بلوغ زمانی به تأخیر افتاده که یک دختر در سن 14سالگی دارای بافت های پستانی نباشد یا اینکه در عرض 5 سال بعد از شروع ایجاد بافت های پستانی دارای سیلکهای قاعدگی نشده باشد.

تشخیص

برای بررسی علت احتمال بلوغ غیرطبیعی، پزشک معاینه کاکل فیزیکی انجام داده و یک سری آزمایشات درخواست می کند. آزمایشات درخواستی از این قرارند :

آزمایشات خون جهت اندازه گیری سطوح هورمونی عکسبرداری اشعه X از مچ دست برای بررسی نرمال بودن رشد استخوانی سی تی اسکن یا MRI از سر برای مشخص ساختن تومور مغزی یا آسیب مغزی سونوگرافی از تخمدان ها مطالعات ژنتیکی

درمان

درمان بر این اساس صورت می گیرد که علت ایجاد کننده بیماری چیست؟ بعضی مواقع علتی کشف نمی شود.در این موارد جایگزینی هورمون می تواند ایجاد صفت ثانوی جنسی را تحریک نماید. درمان هورمونی ممکن است برای بعضی انواع بلوغ زودرس نیز مورد استفاده واقع شود.

بعضی کودکان نیاز به مشاوره در مورد اینکه چرا نسبت به همسالان خود از نظر جنسی تکامل بیشتر با کمتری دراند، خواهئد داشت. مشاوره روان شناسی کمک کننده است. اگر فکر می کنید فرزندتان از مشاوره سود می برد. موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.