هورمون تستوسترون نقش مهمی در ساخت عضلات ما ایفا می کند. اهمیت تستوسترون در بدنسازی و اثرات آن بر سلامت ما در قسمت پایین مورد اشاره قرار می گیرد.

هورمونی که در زیرگروه آندروژن قرار می گیرد. تستوسترون در واقع نوعی استروئید است که در بیضه و تخمدان ها ترشح می شود ( توسط سلول های لیدیگ ). تستوسترون توسط غدد آدرنال در مقادیر کم در مردان و زنان ترشح می شود. هرچند هورمون تستوسترون در زنان هم مشاهده می شود اما در درجه اول آن بعنوان یک هورمون جنسی مردانه شناخته شده است که برای عضله سازی بسیار مهم است. ترشح تستوسترون بروز ویژگی هایی نظیر صدای کلفت ، موی صورت ، ریزش موی زودرس و چربی کمتر بدن را به همراه دارد.

اهمیت تستوسترون در بدنسازی

بدنسازان به کمک مکمل های تستوسترون درصدد افزایش حجم عضلات خود هستند. این هورمون های خارجی سبب بدن را به فراتر از حد طبیعی خود سوق می دهند. تستوسترون یک هورمون است که به افزایش تولید سلول های قرمز خون در بدن منجر می شود. این به نوبه خود اجازه می دهد تا ما با انرژی و قدرت بیشتر به فعالیت بپردازیم. مکمل تستوسترون در اشکال مختلف خوراکی ، موضعی و تزریقی موجود است. اثرات آنابولیک تستوسترون بطور عمده رشد و تقویت عضلات است. جنبه مهم دیگر از آنابولیسم تستوسترون ناشی از افزایش تراکم و قدرت استخوانی است.

عوارض جانبی مکمل های تستوسترون

از جمله عوارض جانبی این مکمل ها در آقایان افزایش سطح کلسترول LDL و کاهش کلسترول HDL ، بزرگ شدن سینه ها ، آکنه ، اختلال در عملکرد کبد ، فشار خون بالا ، انقباض بیضه ها و پروستات است. در زنان می توان به عوارض جانبی نظیر فشار خون بالا ، کلسترول بالا و آکنه اشاره کرد. غیر از این موارد ناهنجاری های دیگری نیز در زنان مشاهده می شود که عبارتند از کلفت شدن صدا ، رشد موهای صورت و طاسی. مشکلات سلامتی ناشی از مصرف طولانی مدت تستوسترون شامل نارسایی کبد ، سرطان ، یسماری قلبی ، مشکلات عصبی و مسائل مربوط به وزن است.