قرنهاست که در گوشه و کنار جهان، بعضی از پزشکان بومی از ماساژ کف پا برای تشخیص و درمان بیماریهای بزرگ و کوچک کمک می گیرند. در غرب این نوع معالجه به نام Zoneth شناخته شده است.و اخیراً آن را Roflexology نامیده اند. گرچه بسیاری از تئوریهایی از این دست، در دنیای پزشکی مردود شمرده شده، اما در میان عامه مردم از توجه و استقبال خاصی برخوردار است و اجرا کنندگان این شیوه های درمانی شهرت و محبوبیت زیادی به دست آورده اند.

اساس این نوع درمان بسیار ساده است. برای هر قسمت مهمی از بدن یا سر، قسمت کوچکی در یک یا هر دو پا وجود دارد که با آن در ارتباط است. با ماساژ پا می توان به جستجوی محل درد و عارضه پرداخت و به تشخیص رسید. حتماً تعجب می کنید! حق هم دارید! اما از آنجا که امتحانش کاملابی ضرر است، بد نیست این روش غیر علمی را هم تجربه کنید، اما این را تنها راه درمان خود نپندارید و از عکس و آزمایش و دارو رو نگردانید.

برای انجام درمان منطقه ای یا موضع درمانی، ابتدا باید ترتیبی بدهیدکه درمان شونده و شما در برابر هم قرار گیرید، طوری که کف پای او به راحتی در اختیار شما باشد. اگر روی میز ماساژ کار می کنید، بهتر است درمان شونده به پشت بخوابد و شما روی چهار پایه ای روبه روی کف پای او بنشینید و یا مطابق شکل 106 درمان شونده روی صندلی بنشینید و یک پایش را روی چهار پایه روبه روی شما بگذارد و شما روی زمین یا کوسن کوتاهی بنشینید. با سر شست خود شروع به ماساژ دادن کف پای او کنید.

روغن به کار نبریدو محکم فشار آورید، مانند اینکه به یک تکه چوب فشار می آورید. نکته مهم اینکه به همه جا باید فشار وارد کنید. عجله نکنید! از سر صبر و حوصله هم جای کف پا را فشار دهید. بعد پا را کمی بلند کنید و دو طرف پاشنه پا را به طرف استخوان قوزک فشار دهید. عارضه ای که در پی شناختش هستید، سبب درد و ناراحتی در منطقه مشخصی در پا می شود. جایی که به گرفتن عضله بر می خورید یا درمان شونده آخ می گوید، متوقف شوید. طبق تقشه داده شده قسمتی را که با آن نقطه در ارتباط است جستجو کنید. بعد، از او بخواهید کمی درد را تحمل کند تا شما بتوانید کارتان را انجام دهید.

بعد، ماساژ آن نقطه را با توجه و دقت بیشتری ادامه دهید. اگر پیش از آغاز، از بیماری آگاهی دارید، می توانید به طور مستقیم ماساژ را در همان منطقه ای که با محل بیماری در ارتباط است انجام دهید. درمان کوتاه مدت از ده تا بیست دقیقه، یکبار در روز یا هر دو روز یکبار باید تا زمانی ادامه یابد که در درمان شونده دیگر در آن نقطه از پا احساس درد شدید نکند.

در تصویرهای 107 و 108، 109 مناطق مختلف اندامهای بدن روی پا مشخص شده است. با کمک گرفتن از این شکلها می توان منطقه درد را مشخص و با ماساژ درمان کرد.