تعدادی از عواملی که ارتباطی با سرطان پروستات ندارند می توانند منجر به آزمایش مثبت کاذب شوند. مثلاً اگر شما مبتلا به التهاب پروستات باشید، سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات در شما به طور موقتی بالا می رود. یک ضربه شدید یا آسیب به پروستات مثلاً به علت جراحی یا بافت برداری می تواند سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات را در شما تا 50 برابر بالا ببرد و به مدت دو هفته آن را در این سطح نگه دارد. اما محققین اظهار می دارند که تأثیری که معاینه راست روده روی سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات می گذارد قابل چشم پوشی است.

اما عامل عمده ای که باعث می شود آزمایش مثبت کاذب شود، رشد بافت خوش خیم پروستات است. یک پروستات بزرگ شده، آنتی ژن اختصاصی پروستات بیشتری تولید می کند و از آنجا که بزرگی خوش خیم پروستات در همان سنی که مردان در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند بسیار شایع است، بسیاری از مجامع پزشکی آزمایشی آنتی ژن اختصاصی پروستات را به عنوان آزمایشی غیرقابل اعتماد برای تشخیص سرطان پروستات در نظر می گیرند.

پس کسب نتیجه قابل اعتمادی از سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات در صورتی که پروستات بزرگ شده باشد ممکن نیست ؟

دانشمندی ادعا می کند که راهی برای تصحیح آنتی ژن اختصاصی پروستات یافته است. فرد لی، پزشک، مدیر مرکز پروستات بیمارستان کریتنتون، در راچستر میشیگان فرمولی ارائه داده است که سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات را با توجه به اندازه پروستات تصحیح می کند. اگر پروستاتی بزرگ شده باشد فرمول لی سطح پروستات را بالاتر از حد طبیعی آن پیش بینی می کند. لی می گوید : «ما تعیین می کنیم غده چقدر بزرگ شده است و پیش بینی می کنیم سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات در شخص چقدر باید بالا رفته باشد» احتمال سرطان تنها هنگامی مطرح می شود که سطح آزمایش به میزان قابل ملاحظه ای بیش از میزان مورد انتظار باشد.

اما لی توصیه می کند برای استفاده از این تکنیک مسئله ای را رعایت کنیم.قبل از تعیین حجم پروستات به وسیله سونوگرافی و اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات شخص نباید هیچ کاری برای کاهش اندازه پروستات و بنابراین به هم خوردن این محاسبات انجام دهد. این به معنای عدم انجام بافت برداری یا هر درمان دارویی برای کوچکتر کردن پروستات است.