مواد غذایی حاوی ویتامین B6

ماهی به خصوص ماهی سفید، ماهی کیلکا، ماهی قزل آلا، گوشت مرغ انواع و اقسام غلات، حبوبات، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، موز، آناناس، قارچ، انواع و اقسام سبزی های خوراکی.

متاسفانه در اثر طبخ نان، یا کنسرو کردن غذاها، یا گذاشتن آنها در فریزر و نگاه داشتن آنها به مدت طولانی ویتامین آنها بسیار کم می شود.

لازم است که در همین جا نیز ذکر کنیم که تریپتوفان نیز که یک اسید آمینه است (ترکیب چندین اسیدآمینه باهم گوشت ها را می سازد) در بسیاری از پروتئین ها مثل ماهی، گوشت گوسفند، گوشت گوساله و گوشت طیور وجود دارد.

ویتامین مورد نیاز افراد در هر روز که به اصطلاح غذا شناسان (RDA) نامیده می شود برای خانمها 6/1 میای گرم و برای مردها 2 میلی گرم است. یک موز به تنهایی 66/0 میلی گرم و صد گرم گوشت جوجه 51/0 میلی گرم ویتامین دارد.

البته ویتامین در روی کار قلب نقش مهمی دارد و این ویتامین مانع حملات قلبی و ایست قلب می شود. متاسفانه بسیاری از غذاهای ما به قدر کافی ویتامین ندارد بهرحال این ویتامین بیش از هر ویتامین دیگر در اعمال حیاتی بدن دخالت دارد. این ویتامین وجودش برای جذب چربی ها و پروتئین ها نهایت ضرورت را دارد. باعث تعادل سدیم و پتاسیم در بدن می شود در ایجاد هماهنگی اعمال مغزی بسیار اهمیت دارد و جلوی تصلب شرائینی که مقدمه سکته قلبی است را می گیرد. این ویتامین باعث می شود که ترکیب خطرناک و مرگ آفرینی به نام Homocystein که قلب را هدف قرار می دهد به ماده بی خطر cystothionine تبدیل کند که برای قلب ضروری ندارد. البته کمبود ویتامین نیز باعث پیدایش Homocystein در بدن می شود.