مواجهه تدریجی

هدف از مواجهه این است که تحمل اضطراب بالا برود و با مواجهه مکرر و مهارت های کنار آمدن، ترس خود از وضعیت هایی ترسناک را کم کنید. راهبردها و فنون مواجهه در اضطراب اجتماعی شبیه راهبردها و فنون عبارتند از :

حساسیت زدایی واقعی، اساسی ترین روش مواجهه است. در این روش عملاً وارد آن دسته از وضعیت های اجتماعی می شوید که قبلا از حضور در آنها اجتناب می کرده‌اید.

* شرم ستیزی به شما کمک می کند با انجام دادن تعمدی اعمالی که تا حدودی مورد تایید دیگران نیستند، با ترس تان از نظر دیگران راجع به شما کنار بیایید. برای مثال اگر تصور می کنید درست تلفظ نکردن نام دیگران فاجعه است، عمدا نام یک نفر را اشتباه تلفظ کنید. در تمرین های دیگر در زمینه شرم می توانید در اماکن عمومی با لباس های «نامناسب» حاضر شوید، با موی نامناسب و ژولیده بیرون بروید، با اعضای گروه مخالفت کنید و تمرین هایی شبیه این.

* خطر کردن (فصل دوازدهم) به شما می فهماند خطر کردن در حد معقول به فاجعه اجتماعی ختم نمی شود.

* پیشگیری از پاسخ (فصل دوازدهم) که شامل حذر کردن از روش های بی فایده اجتناب از ناراحتی، مثل مشروب خوردن یا مصرف داروهای آرم بخش قبل از قرار گرفتن در وضعیت های اجتماعی یا پرت کردن حواس درحین آن است (آن هم زمانی که لازم است روی وضعیت تمرکز کنید.)

چند نمونه مواجهه

در اینجا چند نمونه از تکالیف مواجهه با ترس های اجتماعی را می نویسم :

* تماس گرفتن با یک مرکز تلفنی اطلاع رسانی * گپ کوتاه با فروشنده هنگام جنس خریدن. * نگاه کردن و لبخند زدن به مردم * تحسین یک نفر. * جوک گفتن برای یک عده. * دعوت کردن یک نفر به رقص. * قرار گذاشتن با جنس مخالف. * غذا خوردن در حضور دیگران * پرسیدن این موضوع ازیک نفر که مثلا چقدر کار، بولینگ، فلان فیلم و غیره را دوست دارد. * ثبت نام در یک کلاس شبانه، عضویت در باشگاه یا تشکیل دادن یک تیم ورزشی.