منابع مهم ویتامین B4 (آدنین)، ویتامین B6 و B12

ویتامین B4 (آدنین) :

منابع موجود در ویتامین B4 تقریباً با منابعی که در ویتامین B1 و B2 موجود می باشد یکسان است.

نقش این ویتامین در بدن انسان آن است که در میان گلبول های سفید خون تعادل ایجاد کند و نگهداری از نیروی بدن را به عهده داشته باشد و سلامت انسان را به عهده گیرد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین) :

این ویتامین موجب آرامش اشخاص عصبانی و مضطرب و بی خواب می شود. ویتامین B6 برای انجام واکنش های شیمیایی که با متابولیسم اسیدهای آمینه و چربی مربوط است ضرورت داشته و با فقدان آن ضایعات سبوره ای، شکل پوست و نیز کم خونی و اختلالات مغزی و عصبی و نیز تشنج در نزد نوزادان پیش می آید مقادیر مورد نیاز این ویتامین را می توان از طریق غذاهایی چون غلات، حبوبات، جوانه گندم، گوشت، ماهی، مخمر آبجو، زرده تخم مرغ، شیر و جگر تأمین نمود.

خانم هایی که از قرص های ضدبارداری استفاده می نمایند استفاده بیشتری از این ویتامین مورد لزوم است و همچنین بانوانی که باردار می باشند همواره مقدار و سطح طبیعی این ویتامین را در آنان با مصرف ثابت نگاه می دارند.

ویتامین B12 (کوبالامین) :

این ویتامین سبب رشد و نمو و بلوغ گلبول های سرخ و رشد عمومی بدن شده و در صورتی که جیره غذایی فرد به کلی فاقد آن گردد عوارض چون کم خونی های ویژه و خطرناک پیش می آید که با مصرف موادی چون تخم مرغ، شیر، جگر و گوشت های بی چربی یا ماهی می توان از کمبود آن در بدن جلوگیری کرد.

ویتامین B12 ویتامین محلول در آب است که به مقدار قابل توجهی در کبد ذخیره می شود. ظاهراً افراد گیاه خوار متعصب که تخم مرغ و فرآورده های شیری نیز نمی خورند، باید به کمبود این ویتامین مبتلا شوند. با این وجود، مشاهده شده که سطح ویتامین مذکور در خون افراد گیاه خوار در دو تا سه سال اول به شدت کاهش یافته، ولی پس از آن تغییر چندانی نمی کند. به هر حال کمبود واقعی ویتامین B12 در افراد گیاه خوار نادر است.

اگر معده یا قسمت تحتانی روده باریک به وسیله عمل جراحی برداشته شود، در نتیجه عدم استفاده از ویتامین B12 موجود در غذا، کمبود آن بروز می کند. همین امر در مورد اضمحلال مخاط معده و یا روده به علت بیماری های مختلف صادق است که همیشه باید در شناخت و شناسایی این ویتامین آگاهی لازم را دارا بود و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری لازم را به عمل آورد.