(توجه: اگر مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین هستید می توانید از این بخش صرف نظر کنید و به بخش دیابت غیر وابسته به انسولین مراجعه کنید) انسولین علاوه بر این که کلید ورود گلوکز به داخل سلول ها می باشد کلید فهم دیابت وابسته به انسولین نیز هست. در این نوع دیابت پانکراس میزان انسولین کافی برای تبدیل گلوکز به انرژی لازم ترشح نمی کند. و یا اصلا ترشح نمی کند. این نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین چرا بایستی روزانه به خودشان انسولین تزریق کنند. چنانچه کمبود انسولین پانکراس توسط تزریق روزانه انسولین جبران نگردد. این بیماران زنده نخواهند ماند. این نوع دیابت را دیابت نوع 1 می گویند.

از آنجایی که بیماری اغلب در سنین جوانی دیده می شود آن را دیابت جوانان نیز می گویند.

شناخت علائم بیماری:

با تعریف دیابت وابسته به انسولین علائمی که منجر به تشخیص بیماری می شوند را نیز یاد می گیریم. وقتی پانکراس انسولین مورد نیاز را ترشح نمی کند، سلول های بدن نمی توانند گلوکز را به انرژی تبدیل کنند. این نشان می دهد که چرا روزها و هفته ها قبل از تشخیص دیابت در خودتان سستی و ناتوانی و گرسنگی زیاد احساس می کردید. وقتی بدن از قند موجود در خون نتواند استفاده کند برای دریافت انرژی بیشتر و غذای بیشتر به مراکز گرسنگی پیام می فرستد. اما علی رغم این که غذای بیشتری دریافت می کنید باز بازنده این جنگ خواهید بود.

زیرا بدن غذای دریافت شده اضافی را به گلوکز تبدیل کرده اما به علت نبودن انسولین مصرف نخواهد شد. وقتی بدن نتواند از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده کند ذخایر چربی به عنوان منبع انرژی بعدی مصرف خواهند شد. با مصرف ذخایر چربی وزن بدن کاهش می یابد. البته در مواردی که دیابت زودتر تشخیص داده شود کاهش وزن چشمگیر نخواهد بود. در صورتی که بدن قادر نباشد گلوکز را به انرژی تبدیل و مصرف کند در خون انباشته شده و حالتی به نام افزایش قند خون یا هیپر گلیسمی به وجود می آید.

خونی که میزان گلوکز آن بالا است از کلیه ها نیز عبور می کند. در حالت طبیعی کلیه ها مانند سدی عمل کرده قند خون را جذب و مجددا وارد خون می کنند. اما وقتی قند خون بسیار بالا باشد کلیه ها قادر نیستند تمام گلوکز موجود را باز جذب نموده و به خون بازگردانند. در نتیجه مقادیر قابل توجهی گلوکز همراه ادرار دفع می شود. دفع قند (گلوکز) زیاد از کلیه ها سبب می شود که با داشتن خاصیت مقادیر قابل توجهی آب خون را گرفته و به صورت ادرار دفع شود. علت این که قبل از تشخیص بیماری و یا با عدم کنترل آن تکرر ادرار داشتید همین مساله می باشد. تشنگی زیاد نیز به همین دلیل است زیرا با ادرار کردن بیش از حد حجم آب خون کاهش یافته و بدن پیام های لازم را به مراکز تشنگی مغز فرستاده و احساس تشنگی و مصرف آب بیشتر به وجود می آید.