این روزها خیلی از خانم ها از آفتاب گرفتن استقبال می کنند اما باید بدانید که اولین علت سرطان پوست مواجهه با نور خورشید است پس مراقب باشید.

ازاشعه مضر آفتاب پرهیز کنید!

درست است که به طور مشخص نمی توان میان محصولات مختلفی که افراد برای آفتاب گرفتن و برنزگی استفاده می کنند و سرطان پوست ارتباط مشخصی قائل شد اما آنچه مسلم است این که این محصولات عوارض ناشی از آفتاب سوختگی از جمله لک را به دنبال دارند. از سوی دیگر این محصولات چه انواعی که افراد به صورت دست ساز استفاده می کنند مانند آب هویج و قهوه و چه محصولات کارخانه ای مانند روغن بچه که برنزه شدن را در افراد تسهیل می کند، نمی تواند در پیشگیری از سرطان نقشی داشته باشد.

sun4 علیرغم برخی آمار منتشر شده از مراکز علمی و بیمارستانی نشان می دهد ما به دلیل زمینه ژنتیک و پوست تیره ای که داریم کمتر به برخی از انواع سرطان پوست از جمله ملانوما مبتلا می شویم اما در مورد برخی دیگر از انواع سرطان مانند سرطان سلول های فلسی و سرطان سلول های پایه شیوع بیماری کم نیست زیرا زمینه آنها مربوط به سابقه رادیوتراپی، مشکلات فرهنگی و... است.

سرطان ملانوما بیشتر از انواع دیگر مربوط به مواجهه با آفتاب است اما از آنجا که خانم های ایرانی پوشش لازم را دارند به همین دلیل کمتر به آن مبتلا می شوند. از آنجا که در مورد ارتباط مواجهه بدن با آفتاب و احتمال ابتلا به سرطان پوست شکی وجود ندارد به هیچ عنوان نمی توان توصیه ای برای آفتاب گرفتن افراد داشت زیرا این کار از پایه و اساس اشتباه است و تنها توصیه می تواند پرهیز از این کار باشد.

سرطان پوست چیست؟

سرطان پوست از سلول هایی که در لایه بیرونی پوست قرار دارند، آغاز می شود. ۳ نوع متفاوت از این نوع سرطان وجود دارد: سرطان سلول های فلسی، سرطان سلول های پایه و ملانوما. در میان این ۳ دسته سرطان سلول های بنیادی با ۸۰ درصد شیوع، شایع ترین نوع سرطان پوست به شمار می آید و خوشبختانه نسبت به دیگر اشکال سلول های سرطانی پوست خطر کمتری دارد.

سرطان سلول های فلسی دومین شکل شایع سرطان پوست به شمار می رود که می تواند تمام بدن از جمله لایه های مخاطی را در بر گیرد. اکثر اشکال سرطان سلول های فلسی مدت ها به لایه اپیدرم محدود می ماند و در صورت درمان نشدن به لایه های زیرین پوست سرایت کرده و بافت های دیگر را مورد تهاجم قرار می دهد. ملانوما از خطرناک ترین انواع سرطان پوست به شمار می رود. این نوع سرطان اگر زود تشخیص داده شود درمان ۱۰۰ درصد آن امکان پذیر است اما چنانچه حالت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت های بدن سرایت کند درمان آن امکان پذیر نخواهد بود.

حقایقی درباره آفتاب گرفتن

افرادی که به طور مرتب از سولاریوم استفاده می کنند ۱۲ برابر اشعه طبیعی خورشید، اشعه فرابنفش دریافت می کنند.

افرادی که از سولاریوم استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که هیچ گاه آفتاب نمی گیرند ۷۴ درصد بیشتر احتمال دارد

به سرطان ملانوما دچار شوند974_masaz

آمار سرطان پوست

در ۳۰ سال گذشته سرطان پوست نسبت به سرطان های دیگر افزایش آماری بیشتری داشته است.

بیش از ۹۰ درصد از سرطان های پوست غیرملانومایی بر اثر مواجهه با اشعه فرابنفش آفتاب ایجاد می شود.

هر ساعت یک نفر بر اثر ملانوما از بین می رود.

حدود ۶۵ درصد از موارد ملانوما مربوط به اشعه فرابنفش نور خورشید است.

سرطان پوست در ایران ۱۰ برابر کمتر از سایر کشورهاست.