مصرف نورپلنت برای چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟

جنس غلاف کپسولها از نوعی است که هیچگونه مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند ولی جذب بدن هم نمی شود و بعد از 5 سال که در واقع اثر نورپلنت تمام می شود باید کپسولها را خارج کرد . البته قبل از 5 سال و به هر دلیلی که فرد بخواهد می توان کپسول ها را بیرون آورد و نباید اینطور تصور شود که هر خانمی با گذاشتن این کپسولها تا 5 سال محکوم به بچه دار نشدن می باشد. ولی ذکر این نکته ضروری است که اگر زوجی برای مدت کوتاهتری از 5 سال قصد بچه دار شدن دارند مثلاً تصمیم دارند دو سال دیگر بچه دار شوند بهتر است از وسیله دیگری که طول اثر کوتاهتری دارد استفاده کنند، چرا که نورپلنت برای یک مدت 5 سال طراحی شده است و اگر قبل از آن خارج شود در واقع باعث هدر رفتن سرمایه ملی و هدر رفتن پول و نیروئی خواهد شد که برای آن صرف شده است ولی بهرحال ممکن است شرایطی پیش آید که خروج کپسولها را قبل از 5 سال ضروری سازد این شرایط عبارتند از :

  • سردردشدید و تکرار شونده به فرم میگرن برای اولین بار
  • اختلال دید بطور ناگهانی
  • علائمی که نشانه ای از التهاب وریدها باشد
  • 6 هفته قبل از هر نوع عمل جراحی و یا وضعی که مدت طولانی شخص را بی حرکت کند.
  • علائمی از بیماری کبدی
  • افزایش ناگهانی و زیاد فشارخون
  • بروز حاملگی

بعد از برداشتن نورپلنت در 90 درصد در طی دو سال، حاملگی اتفاق خواهد افتاد و در 10 درصد باقیمانده وقوع حاملگی در زمانی بیشتر از دو سال بعد از برداشتن کپسولها رخ می دهد. ذکر این نکته ضروری است که آزمایشات و تحقیقات مختلف نشان می دهد که 24 ساعت بعد از خارج کردن کپسولها نورپلنت قدرت باروری باز خواهد گشت اما بهرحال در خانمهای مختلف زمان بازگشت باروری متفاوت می باشد و لذا بعضی از خانمها فقط چند روز و بعضی دیگر حتی بیش از دو سال باید منتظر برگشت باروری باشند ولی همانطور که ذکر شد از هر 100 خانمی که کپسولهایشان را خارج می کنند، 90 نفر طی دو سال اول حامله خواهند شد.

استفاده از بعضی داروها می تواند بر روی کارآئی نورپلنت تأثیر بگذاردکه اغلب باعث کاهش اثر آن خواهند شد لذا هنگام مراجعه به پزشک به هر دلیلی حتماً یادآور شوید که از این کپسولها استفاده می کنید تا در صورت تجویز دارو توصیه های لازم ارائه گردد.

مصرف نورپلنت در زمان شیردهی هیچ منعی ندارد و خانمهای شیرده می تواند از این روش در زمان شیرده استفاده کنند.

نورپلنت نیز مانند همه روشهای پیشگیری دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. این عوارض عبارتند از : سردرد، تهوع، تغییر اشتها، تغییر در وزن، حالاتی شبیه به افسردگی، گاهی افزایش فشارخون و اختلالات قاعدگی.

شایعترین شکل اختلالات قاعدگی ، بصورت لکه بینی و قطع قاعدگی است. خانمهائی که از این روش استفاده می کنند باید بدانند که لکه بینی حداکثر تا یکسال بعد از کاشت نورپلنت از بین خواهد رفت و قاعدگی به شکل طبیعی خود برمی گردد. و در صورت قطع قاعدگی اول باید مطمئن شد که حاملگی رخ نداده باشد و در صورتیکه حاملگی در کار نبود باید دانست بعد از چند ماه که از کاشت نورپلنت بگذرد قاعدگی به شکل طبیعی خود بازخواهد گشت.

گاهی ممکن است اختلال قاعدگی بصورت خونریزیهای زیاد در دوران قاعدگی بروز کند. که اگر مقدار آن خیلی زیاد باشد و ادامه پیدا کنند باید کپسولها را خارج کرد.

بهرحال این عوارض در همه خانمها پیش نیامده و در تعدادی از خانمها بروز می کند و همانطور که گفته شد خانمی که از نورپلنت استفاده می کند طبق یک برنامه منظم توسط پزشک معاینه و مراقبت شده و در صورت بروز هرگونه تغییری اقدامات لازم به انجام خواهد رسید. بنابراین آگاهی از این عوارض نباید در شما ایجاد ترس و وحشت کند و باعث شود که از این روش استفاده نکرده و یا در صورت استفاده، پیش از پایان دوره، مصرف آن را قطع کنید.