شخص مبتلا به کم خونی همیشه خسته، کم انرژی ، بسیار تحریک پذیر و عصبی می باشد، تمرکز حواس برایش مشکل است و احساس بی حسی می کند، غالبا احساس مورمور، سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی در دست ها و پاهایش به وجود می آید، کم اشتها می باشد و دردهای مزمنی در ناحیه پشت و کمر دارد، هم چنین دارای چهره ای رنگ پریده است، و زمینه ابتلاء به انواع بیماری ها و عفونت ها را دارا می باشد.

آهن (iron)

مواد معدنی وظایف مهمی در بدن به عهده دارند که شامل:

1-تامین ساختمان بافت های بدن 2-تنظیم فرایندهای بدن

اختلال در تعادل هر یک از این مواد معدنی می تواند زندگی را تهدید کند. مواد معدنی نقش عمده ای در چند عنصر ساختاری بدن ایفا می کنند. برای مثال، کلسیم، فسفر، منیزیوم و فلوراید، برای استحکام دادن به استخوان ها و دندان ها با هم ترکیب می شوند، پایه و اساس تشکیل پوست، مو و ناخن سولفور است. ضمنا مواد معدنی جزیی از ترکیب ویتامین ها، هورمون ها و آنزیم ها نیز می باشند.

مواد معدنی، نقش مهمی را در انقباض عضلات به عهده دارند. مواد معدنی سطح هموگلوبین را در حد نرمال حفظ می کنند.

مواد معدنی باید در سیستم گوارشی به وسیله آنزیم ها هضم شوند. این فرایند هیدرولیز نامیده می شود. که شامل ترکیب شدن با آب و شکسته شدن به اجزاء ساده تر است، سپس اجزاء ساده تر در روده کوچک جذب و از طریق وریدپورت به کبد انتقال می یابند.

آهن یکی از مواد معدنی مهم است که بدن انسان به آن نیازمند می باشد. در بدن انسان سالم در حالت طبیعی حدود 3 الی 5 گرم آهن وجود دارد که معادل با یک میخ کوچک معمولی یا 4 سنجاق می باشد. مقدار این عنصر در مردان بیش از زنان است، بدین معنا که در بدن مردان به ازای هر کیلو وزن بدن، 50 میلی گرم و در بدن زنان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 35 میلی گرم آهن وجود دارد. وجود آهن در بدن برای بسیاری از فعالیت ها ضروری است.