امگا 6 اسید چرب ضروری برای سلامتی می باشد که بدن خود قادر به ساخت آن نیست. اسیدهای چرب امگا 6، مانند امگا 3 می باشند ، این اسیدهای چرب ضروری فقط از طریق مواد غذایی و مکملها ارائه می شوند . برخلاف امگا 9،امگا6 اصلا در بدن تولید نمی شود. در حالیکه اسید چرب امگا 6 برای کمک به تقویت عملکرد مغز بسیار مهم است.اما بیشتر از آن برای رشد وتوسعه سالم مورد نیاز می باشد. کارایی اسید چرب اشباع نشده بیشتر از این است که مغزرا به سمت سلامتی هدایت کند. از دیگر مزایای امگا 6 می توان به کمک به تحریک رشد مو و سلامت پوست ،حفظ سلامت استخوانها ،تنظیم متابولیسم بدن و سالم نگه داشتن سیستم تولید مثل اشاره کرد.

مواد دارای امگا 6 و مکمل های غذائی چندین نوع مختلف از اسیدهای چرب امگا 6 وجود دارد، ومنشاء بسیاری ازآنها روغن های گیاهی، مانند اسید لینولئیک است. در بدن اسید لینولئیک به GLA تبدیل شده و بازهم بیشترتجزیه گشته و به عنوان اسید آراشیدونیک شناخته می شود. GLA در چندین روغن گیاهی، از جمله روغن گل مغربی، روغن گل گاوزبان و روغن دانه توت سیاه وجود دارد و در واقع به کاهش التهاب کمک می کند. GLA دربدن یک مکمل غذائی است و به DGLA که ماده ای برای مبارزه با التهاب بشمار می رود ، تبدیل می شود. مواد مغذی خاصی مانند : منیزیم، روی و ویتامین های C، B3 و B6، برای کمک به تبدیل GLA به DGLA مورد نیاز هستند. با این حال، DGLA یک اسید چرب بسیار نایاب است که فقط به مقدار بسیار کم در محصولات حیوانی یافت می شود. اسیدهای چرب امگا 6 در مکمل های غذائی وجود دارند و بهترین راه برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن ، غذاهائی است که مصرف می کنیم . در این مورد، گوشت گاو، مرغ و تخم مرغ، و همچنین آجیل و روغن های گیاهی، منابع خوبی بشمار می آیند. باید به این نکته مهم توجه داشت که رژیم غذائی دارای چربی های اورگانیک (مواد آلی) و فرآوری نشده ، غذاهای کاملی می باشند و بیشترین مزایا را دارند. مشکل اینجاست که رژیم غذائی معمول (در امریکا ) اسید های چرب امگا 6 بیشتری نسبت به اسید امگا 3 دارد. دلیل آن هم این است که بسیاری ازمواد غذائی ناسالم مانند سس سالاد ، پیتزا ،چیپس و برخی از ماکارونی ها و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس دارای امگا 6 هستند. در مقابل برای مثال رژیم غذائی مدیترانه ای دارای تعادل بین اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 می باشد . شاید به همین دلیل است که رژیم مدیترانه ای بعنوان یک انتخاب عالی برای قلب سالم شناخته می شود . به طور خاص، رژیم غذایی مدیترانه ای به اندازه رژیم غذایی معمول غربی ، شامل گوشت نمی شود. معمولا بیشترانواع گوشت دارای میزان بالای اسید چرب امگا 6 می باشند. اما گوشت گاو علفخوار دارای امگا 3 بیشتری است. با این حال، رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون و سیر معمولی است که همه آنها به تعادل نسبت در اسید چرب کمک می کنند . مقادیر بیش از حد روغن های گیاهی، یا اسیدهای لینولئیک، می تواند باعث التهاب گردد و در نتیجه بیماری های قلبی، سرطان، آسم، آرتریت و افسردگی را تشدید نمایند. با این حال گزارش شده است که این اسیدهای چرب درعملکرد سلولی نقش مؤثری دارند. در مطالعات صورت گرفته بر روی افراد مسن و بالای 74 سال ، مصرف امگا 6 به کاهش میزان مرگ و میر کمک می کند. کلا نباید از مصرف امگا 6 مورد نیاز بدن اجتناب کرد ، بلکه باید در مصرف بین اسید های ضروری امگا 6 و امگا 3 تعادل برقرار نمود . نسبت پیشنهادی حدود 1 :2 امگا 6 به امگا 3 می باشد. رساندن امگا6 از طریق غذا های مصرفی به بدن ، بسیار آسان است و نیازی به مکمل های غذائی نمی باشد.

مواد غذایی دارای بالاترین امگا 6: گلرنگ دانه انگور روغن آفتابگردان روغن دانه خشخاش روغن ذرت روغن گردو روغن پنبه دانه روغن سویا روغن کنجد