dont use.9jpgمه شو: چرا مراقبت از پا مهم می باشد؟ پاها، جزء یکی از مهمترین اعضای بدن به شمار می روند که به کمک آنها راه می روید، می دوید، می ایستید و بسیاری از کارهای دیگر را با کمک آنها انجام می دهید. بنابراین، در حفظ سلامتی و زیبایی آنها بکوشید. سعی کنید آنها را همیشه نرم، قوی، سالم و به دور از هرگونه مشکلی نگه دارید. در ادامه به توضیح 6 روش حفظ و نگهداری پا، این عضو بی نظیر، می پردازیم:

1- از سنگ پا استفاده کنید:

سنگ پا، پاشنه پا را نرم می کند. به کمک آن، می توانید از دست پینه ها رها شوید. در هنگام استفاده از سنگ پا، پاها حتما باید مرطوب باشند. بدین منظور، ابتدا پاهای خود را در یک ظرف بزرگ پر از آب و یا در حمام، به مدت 10 تا 15 دقیقه، کاملا خیس و مرطوب کنید تا پوست پا کاملا نرم شود. سپس با کمک سنگ پا، قسمت های ضخیم پوست را بردارید. یک حمام گرم با چای سیاه برای پا بسیار مفید می باشد. چای سیاه، حاوی اسید تانیک است که این اسید، یک عامل ضد باکتری طبیعی محسوب می گردد.

اسکراب و لایه بردارهای مرطوب کننده و گیاهی که از دانه های خرد شده میوه و یا شکر تهیه شده اند و نیز لایه بردارهای شیمیایی، موجب حذف سلول های مرده پوست می شوند. پس از لایه برداری، از کرم های مناسب، مخصوصا کرم هایی که حاوی کره کاکائو می باشند، استفاده نمایید. به منظور نرم کردن پینه های سفت و سخت، به دنبال کرم های مخصوص پاشنه پا که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، باشید.

2- پاهای خود را مرطوب نمایید:

چنانچه پاشنه پای شما بسیار خشک و ترک خورده است، حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید، اما اگر خشکی و ترک خوردگی آن زیاد نیست، مرطوب کننده های بسیاری برای بهبود آنها وجود دارند. پدهای درمانی پاشنه پا، در داروخانه ها موجود هستند که برای تهیه آنها، نیاز به نسخه پزشک ندارید. پس از برداشته شدن پینه ها، از کرم های عالی استفاده نمایید تا پوست سخت شده پاشنه خود را مرطوب سازید. به دنبال کرم هایی باشید که حاوی وازلین و نرم کننده هایی مانند اسید لاکتیک هستند تا به وسیله آنها رطوبت، جذب پوست گردد.

3- با قارچ ها مبارزه کنید:

داروهای ضد قارچ بسیار زیادی در اشکال مختلف کرم، لوسیون، مایعات، پودر و اسپری وجود دارند. این محصولات، برای درمان قارچ های خفیف بسیار خوب عمل می کنند ولی برای انواع قارچ های حاد ناخن پا که درمان آنها بسیار مشکل هم می باشد، مناسب نیستند. بدون توجه به شکل و ظاهر این محصولات، همگی دارای یکی از ترکیبات زیر هستند. به همین دلیل، همه آنها به یک اندازه مفید و مؤثر هستند. این ترکیبات شامل تربینافین، میکونازول، کلوتریمازول، سیکلوپیروکس، تولنافتات می باشند.

توجه نمایید که روغن درخت چای، در مورد قارچ های خفیفی که معمولا ورزشکاران با آنها درگیر هستند، مؤثر واقع میگردد. اگر پای شما عرق می کند، به دنبال یک پودر دارویی یا اسپری باشید. پودرها معمولا حاوی هگزا کلراید آلومینیم هستند که به خشک نگه داشتن پا کمک می کند.

چنانچه پای خشکی دارید، به دنبال لوسیون ضد قارچ باشید. قبل از استفاده پودر یا لوسیون ضد قارچ، پاهای خود را کاملا خشک نمایید. قارچ، در محیط تاریک و مرطوب رشد می کند. رعایت اصول بهداشتی، بهترین راه پیشگیری از عفونت های قارچی می باشد. بنابراین، پاها مخصوصا انگشتان پای خود را بطور مرتب بشویید و خشک کنید. حتما جوراب های تمیز بپوشید.

4- از ضد آفتاب استفاده نمایید:

هنگامی که پابرهنه راه می روید یا صندل های باز می پوشید، حتما پاها مخصوصا نوک انگشتان پا را کرم ضد آفتاب بزنید. از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF حداقل 30 استفاده کنید.

5- از پاهای خود محافظت کنید:

ایستادن های طولانی مدت، باعث فشار و درد پا می شوند. سعی کنید در کفش های خود از کفی های طبی استفاده نمایید تا کفش های راحت تری داشته باشید و یا کفش های طبی مناسب بپوشید تا فشار کمتری به پاها وارد آید.

6- سلامت و بهداشت ناخن های پا را فراموش نکنید:

با بالا رفتن سن، ناخن ها به طور طبیعی می شکنند. مواد اولیه و ترکیبات برخی از لاک ها، می توانند باعث تسریع روند خشکی و شکنندگی ناخن ها گردند. توصیه می شود از لاک و براق کننده هایی که فاقد الکل، دی بوتیل فتالات، تولوئن و فرمالدئید هستند، استفاده کنید. برای مرطوب سازی ناخن های پا بهتر است، کرم های حاوی وازلین و یا روغن ویتامین E را مورد مصرف قرار دهید. کل ناخن های پا مخصوصا کوتیکول آن را با کرم موردنظر، به آرامی ماساژ دهید.