مراقبت از پوست و مو برای شناگران در هر فصلی از سال، اهمیت بسزایی در زیبایی و سلامت پوست و مو دارد.

مواد شیمیایی موجود در آب استخر باعث بی رمق شدن مو و پوست می شود. در ادامه راهنمایی هایی برای کمک به جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست و موی شناگران مطرح می شود.

مه شو:پس از چند جلسه شنا ممکن است از پوست خشک خود و موهای آسیب دیده رنج ببرید. اما اگر قبل و بعد از شنا مراقبت های لازم را انجام دهید می توانید زیبایی پوست و موی خود را حفظ کنید. نباید از شنا کردن در استخر جلوگیری کنید یا اینکه زمان شنا کردن را کاهش دهید.

قبل از شنا :

استفاده از روغن مو : برای جلوگیری از سبز شدن رنگ سر به علت اکسیداسیون مس توسط کلر موجود در استخر ، یک بطری روغن نارگیل یا روغن زیتون برای موهای خود درست کنید. با این روغن موهای خود را مرطوب کنید و مانع از ورود کلر و اسیدبوریک به موهای بولند و رنگ شده خود بشوید که باعث می شود به رنگ موی شما یک تناژ سبز رنگ اضافه شود.

خیس کردن مو : همیشه قبل از وارد شدن به استخر دوش بگیرید و باعث آبرسانی سریع تر به بالاترین سطح پوست شما می شود . این کار باعث جلوگیری از ورود مواد شیمیایی موجود در آب موهای شما می شود . موهای خشک در برابر این مواد شیمیایی حساس تر هستند.

استفاده از مایعات ضدعفونی ویژه: اگر پوست شما حساس به گاز کلر است که باعث خارش پس از شنا می شود می توانید از یک لوسیون که کلر را خنثی کند قبل از اینکه وارد آب استخر شوید استفاده کنید.

پوست را با استفاده از کرم های ضد خشکی و آسیب دیده پوست ، بعد از شنا کردن ماساژ بدهید.

در زمان شنا کردن :

در حینی که شنا می کنید باید دقت کنید که محتوای نمک و کلر در ساحل و یا آب استخر عاملی برای آفتاب سوختگی است و باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود . هر نیم ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید و بعد مشغول شنا کردن شوید از این راه به بهترین نحو می توانید از پوست خود محافظت کنید .

آب بنوشید : می توانید بطری آب با خود ببرید و یا می توانید از نوشیدنی های غیر الکلی برای خنک نگهداشتن خود استفاده کنید .

کلاه شنا : همیشه از یک کلاه شنا مناسب استفاده کنید و از ورود کلر به موهای خود جلوگیری کنید.

پس از شنا :

شستن مو : همیشه موهای خود را با شامپو بشویید که مطمئن شوید که موهای شما عاری از مواد شیمیایی هستند.

استفاده از سرکه : در آخر مرحله شستشوی موهای خود، سرکه سیب را به موها بزنید برای از بین بردن موادی که ممکن است در موهای شما باقی مانده باشد و باعث صاف شدن موها می شود.

استفاده از مرطوب کننده ها و موس های مو (mousse) بسیار مناسب است.

از جمله مراقبت های پس از شنا استفاده از یک رژیم غذایی ، قرص مولتی ویتامین و کپسول امگا 3 مناسب است .

موج دار شدن موها پس از شنا یک مشکل شایع در شناگران است می توانید از محصولات حاوی سیلیکون با شامپوهای حجم دهنده مو استفاده کنید . استفاده از روغن داغ نیز هر شب بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از یک لایه بردار صورت و ژل حمام در هنگام شستشو:

می توانید بر پوست آفتاب سوخته آب خیار بزنید و یک شب بر روی پوست بماند. آب خیار باعث کاهش آسیب های نور خورشید بر روی پوست می شود. هر هفته می توانید بر موهای خود سس مایونز بزنید. به آبرسانی در موهای شما کمک می کند و از مشکلاتی که شناگران با موهای خود دارند خلاص می شوید.

عسل و ماست را باهم مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه بر پوست خود بگذارید به لایه برداری پوست کمک می کند و باعث رطوبت در پوست می شود.می توانید بلغور جو دو سر به این ماسک اضافه کنید. پس از استحمام از یک لوسیون بدن و چرب کننده استفاده کنید از کپسول ویتامین A و E علاوه بر کرم شب خود استفاده نمایید. پس از شنا لباس های تنگ نپوشید..

از مخلوط نمک و شکر قهوه ای در روغن زیتون برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید گاهی از جوش شیرین نیز می توانید استفاده کنید. بلافاصله بعد از اینکه از استخر آمدید دوش بگیرید. حمام کمک می کند پوست شما تمیز و عاری از کلر شود. همچنین فراموش نشود که در هنگام شنا از عینک مخصوص برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید. همچنین می توانید از قطره های مخصوص چشم استفاده کنید.

شامپوهای مخصوص شنا برای مراقبت از کودکان وجود دارند. ترکیبات این شامپوها طوری هستند که باعث از بین رفتن کلر از موهای شما می شود و از شکنندگی موها جلوگیری می کند.. اگر در استخر شنا نمی کنید باید دقت کنید که مواد شیمیایی و ضایعات صنعتی ریخته شده به دریا نیز بر کیفیت آب تاثیر دارد.