محلول های شستشوی موضعی

‏از دم کرده ها و تتنورهای رقیق شده می توان جهت نظافت و شستشوی زخم ها، جراحات و ناراحتی های پوستی استفاده کرد. برای این کار می توان از پارچه و یا پنبه کمک گرفت.

‏افشره ها

‏افشره گیاهان را می توان با استفاده از یک دستگاه خرد کننده و یا آسیا‏ب معمولی آشپزخانه برای له کرن گیاه تهیه کرد. مخلوط له شده را با فشار ازصافی عبور داده تا محلول صاف شده به دست آید، برای این کار مقدار زیادی گیاه تازه لازم است.

پساری و شیاف

برای تهیه شیاف از قالب های فولادی استفاده می شود. برای ساختن یک قالب خانگی می توان از ورق های آلومینیومی استفاده کرد. برای این کار ورق آلومینیومی را دور یک انگشتانه بپیچید تا شکل آن را به خود بگیرد. سپس داخل آن را با مخلوطی از 20 میلی لیتر صابون مایع، 100 میلی لیتر گلیسرین و 80 میلی لیتر الکل نرم و لغزنده کنید. پس از چند دقیقه محلول نرم کننده را خارج کرده و قالب ها را با مخلوطی از 20 گرم کرده نرم شده و 10 الی 20 قطره (5/0 الی 1 میلی لیتر) عصاره روغنی گیاه مورد نظر پر کنید. آن ها را برای مدت 2 ساعت کناری بگذارید و سپس شیاف ها را از قالب بیرون آورده و برای نگه دای طولانی مدت در یخچال قرار دهید. خیسانده ها بهتر است از برخی گیاهان، مانند ریشه سنبل الطیب، به صورت خیسانده به جای دم کرده و یا جوشانده مصرف شوند. اما نحوه و مقدار مصرف آن مانند دم کرده است. یعنی سه وعده در روز به مقدار یک فنجان در هر وعده. برای تهیه خیسانده، باید 25 گرم ریشه سنبل الطیب را در 500 میلی لیتر آب ریخته و آن را مدت 12 ساعت در محلی خنک قرار داد. پس از آن محلول را صاف کرده که آماده مصرف خواهد بود.