محاسبه کالریها در فعالیت های مختلف

اگر شما علاقمند محاسبه کالریهای بدن هستید، باید بدانید که بهتر است با ورزش کالریهای را بسوزانید و حتی در این راه اسراف کنید، نه اینکه غذا نخورید تا کالریهای کمتری وارد بدن شود. قبل از آنکه بطور واقعی گرسنه شوید و یا بدن خود را در محرومیت قرار دهید باید برنامه غذایی روزانه خود را طوری استادانه تعظیم کنیدکه اجباری در افزودن و یا کم کردن کالریهای نداشته باشیم.

اگر برنامه روزانه را طوری دقیق تنظیم کنید تا فرصت داشته باشید یکساعت در پیاده روی مطلوب شرکت کنید، به راحتی می توانید 300 کالری بسوزانید بدون آنکه از لحاظ بدنی و یا روحی نگران عدم موفقیت باشید. و اگر نیاز بیشتری در رابطه با کم کردن وزن داشته باشید، می توانید در بعضی از روزهای هفته دو ساعت پیاده روی کنید تا 300 کالری دیگر بسوزانید البته چند روز اول ممکن است پاهای شما با دو ساعت پیاده روی تاول بزند، اما در هفته های بعد اگر در ساعتی کامل باشید هیچ فشاری بر شما وارد نخواهد آمد و پاهای آسیب دیده شما نیز خیلی سریع بهبود می یابد.

جدول ضمیمه برای محاسبه و ارزیابی میزان کالریهای مورد نیاز بدن با توجه به کارها و فعالیت های معمولی روزانه به شما کمک فراوان خواهد کرد.

برای نمونه فرض کنید که شما بانوئی 48 ساله هستید و بطور محسوسی نسبت به 25 سال قبل سنگین تر شده اید، حتی اگر از سابق غذای کمتری می خورید. اکنون که سالها از عمر شما گذشته ظاهراً تغییر محسوسی در کارهای عادی روزانه بوجود آمده است به برنامه روزانه نگاه کنید تا متوجه شوید تأثیر این تغییرات تا چه حد محسوس بوده است.

در روزهای جوانی شما هفته ای یکبار برای تمرین بدن سازی و ورزشی می رفتید و 200 کالری مصرف می کردید. هفته ای یکبار به سالن بولینگ که آنهم 150 کالری سوخته می شد تا پایان هفته شما جمعاً 12 ساعت از میهمانان پذیرایی می کردید و یا در کارهای منزل شرکت داشتید و آنهم به تقریب 2280 کالری به هدر می دادید در آنروزها بچه ها در منزل بودند و ناچار بودید. لباس زیادی را بشوئید و روی بدن آویزان کنید که رویهم در پایان هفته 400 کالری دیگر سوخته می شد با توجه به فعالیت های گذشته در سن 23 سالگی جمعاً 3030 کالری در طول هفته مصرف می کرده اید.

البته نمی گویم که در این سن و سال بجای آویختن لباسها، پالیش دادن زمین و فعالیت های ورزشی همه اش می خوابید، اما فعالیت های جدید شما بیشتر رانندگی اتومبیل، دوخت و دوز، مطالعه و نشستن پای تلویزیون بوده است، و تمام این فعالیت ها بیشتر از 850 کالری نمی سوزاند. که از کالری های مصرفی سالهای جوانی کم کنیم 2200 کالری در هفته باقی می ماند. یعنی در روز 315 کالری بوده است. حال از شما بانوی محترم سوال می شودکه 315 کالری در روز چگونه ذخیره شده است؟ ماحصل این کالریها که بدینگونه ذخیره شده چیزی در حدود 20 کیلوگرم اضافه وزن است که اینک نصیب شما شده است، و تمام این محاسبات به منظور تشخیص اضافه وزن بوده و می خواهیم شما را معالجه کنیم.