هورمون ها ، مثل استروژن ، تستوسترون ، آدرنالین و انسولین ، پیک های شیمیایی مهمی هستنند که بسیاری از جنبه های سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. هورمون ها توسط غدد و ارگان هایی در بدن نظیر تیروئید ، غده آدرنال ، غده هیپوفیز ، لورالمعده و ... ترشح می شوند . تمام سیستم درون ریز به صورت یکپارچه فعالیت می کند تا چرخه ی هورمون ها در بدن تنظیم شود . حتی عدم تعادل جزئی در یکی از این هورمون ها می تواند مشکلات عمده و جدی برای سلامتی بوجود آورد.

روش های مرسوم در درمان عدم تعادل در تولید هورمون ها شامل هورمون های مصنوعی جایگزین ، قرص های ضد بارداری ، تزریق انسولین ، داروهای تیروئید و غیره می شود. متاسفانه در اکثر کسانی که از اختلالات هورمونی رنج می برند ، درمان از طریق هورمون های مصنوعی سه مشکل بوجود می آورد :

این افراد را وابسته به استفاده از نسخه های دارویی ، برای تحت کنترل داشتن این هورمون ، تا آخر عمر می کند. این راهکار علایم بیماری را از بین برده اما آن را درمان نمی کند. این بدان معناست که عدم تعادل در بدن باقی مانده و می تواند پیشرفت نیز داشته باشد. این انواع جایگزین می توانند عوارض جانبی نظیر سکته ، پوکی استخوان ، اضطراب ، سرطان و .. را به همراه داشته باشند. و خبر خوب اینکه راه هایی طبیعی برای متعادل سازی هورمون ها وجود دارد.

علائم و نشانه های عدم تعادل در تولید هورمون ها

برخی از مهمترین علائم عدم تعادل در هورمون ها عبارت اند از : ناباروری و عادت ماهانه نامنظم افزایش و یا کاهش بدون دلیل وزن افسردگی و اضطراب خستگی و ضعف بیخوابی تغییر در اشتها مشکلات گوارشی ریزش مو

این علایم به نوع بیماری که عدم تعادل را به وجود می آورد ، بستگی دارد. برای مثال علائم بیماری دیابت افزایش وزن ، تغییر اشتها ، تخریب رشته های عصبی و مشکلات بینایی می باشد.

دلایل بروز اختلالات هورمونی

بروز اختلالات هورمونی دلایل متعددی مثل ، رژیم غذایی ، مصرف بعضی از داروها ، ژنتیک ، استرس ، سموم موجود در محیط زیست ، دارد. حساسیت به مواد غذایی و مشکلات معده و روده : مطالعات اخیر نشان می دهد سلامت معده و روده نقش مهمی در تعادل هورمونی ایفا می کند . اگر دچار سندروم روده چکه کن هستید و یا باکتری های پروبیوتیک مفید در دیواره ی روده ی شما وجود ندارد، شما بیشتر در معرض خطر اختلالات هورمونی و ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت و چاقی می باشید . زیرا التهابات معمولا ریشه در معده و روه دارند و سپس تمام جنبه های سلامت بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. اضافه وزن یا چاقی التهاب به دلیل رژیم غذایی ناسالم و عدم داشتن فعالیت ژنتیک سمیمت ( توسط حشره کش ها ، سیگار ، الکل ، ترکیبات مضر شیمیایی و ... ) استرس زیاد وعدم داشتن استراحت و خواب کافی