قوانین گوارش خوب چیست؟

دستگاه گوارش

ما، ماشین پیچیده ای است که غذاها را تحویل می گیرد و به نحوی تغییر شکل می دهد که بدن ما بتواند به تحلیل ببرد. این کار، کار طولانی و دقیقی است. همه قسمت های این دستگاه باید کاملاً درست کار کنند و این کار باید شب و روز بی وقفه انجام بگیرد. در واقع عمل گوارش در حالت خواب هم ادامه می یابد و صبح که از خواب بیدار می شویم، غذایی که شب پیش خوردیم هنوز داخل روده ما هست (و باید بگوئیم که غذا تقریباً 21 ساعت توی روده ها می ماند)

درست کار کردن و به قول معروف حسن عمل ماشین هضم و بدن ما، به چیزهایی که می خوریم و از این گذشته به آن طرفی که که این چیزها را می خوریم بستگی دارد. خوردن برای دستگاه بدن به ما معنی مصرف عظیم انرژی است، زیرا که اعضای بسیاری باید وظیفه ها و عمل های گوناگونی را به جای آورند.

هنگام صرف غذا نباید خسته بود :

اگر موقعی که بر سر میز غذا می نشینیم خسته باشیم، تقریباً یک چهارم غذا، بی مصرف می ماند و بدون آنکه هضم شود از روده ها می گذرد، پس در موقع غذا خوردن نباید خسته و کوفته باشیم و از نفس بیفتیم.

غذا باید سر ساعت مرتب، و منظمی خورده شود :

تخلیه معده به کندی صورت می گیرد، و طی مراحل آن قسمت کمی از غذاها وارد روده ها می شود. روی هم رفته این پدیده ها، تقریباً سه چهار ساعت طول می کشد، معده غذاها را خرد و خمیر می کند و این غذاها که، خرد و خمیر شده است تبدیل به حریره ای می شود که آغشته به شیره های معده است این عصیر معدی همان چیزی است که کیموس خوانده می شود.