سطح pH اندام های بدن با یکدیگر متفاوت است و متخصصان تایید می کنند ، هر چه بدن انسان بیشتر اسیدی باشد ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های گوناگون خواهد بود. سطح pH به دو دسته ی هفت تایی تقسیم می شود و pH خنثی را نیز 7 در نظر می گیرند. پس اعداد پایین تر از 7 خاصیت اسیدی و اعداد بالاتر از 7 خاصیت قلیایی را نشان می دهند .

محیط قلیایی در واقع به بهبود عملکرد تمام اندام های بدن کمک می کند و سطح انرژی بدن را نیز ارتقاء می دهد. قلیایی شدن بدن همچنین سوخت و ساز را افزایش می دهد ، موجب کاهش فشار خون می شود ، به سم زدایی از بخش های مختلف بدن می پردازد ، سطح کلسترول را پایین می آورد ، به کاهش وزن کمک می کند و از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان هم پیشگیری می نماید.

علاوه بر این ، شما باید مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی اسیدی ، مثل قهوه ، آرد ، شکر ، غذاهای سرخ شده و نوشابه را هم فراموش کنید. به جای این مواد ، می توانید از غذاهایی بسیار سالم تر استفاده کنید . در این قسمت به تعدادی از قلیایی ترین مواد غذایی اشاره می کنیم :

سیر

سیر به صورتی موثر خاصیت اسیدی ماهی ، گوشت و دیگر وعده های غذایی را خنثی می کند . بنابراین ، بهتر است به طور منظم از آن در آشپزی استفاده کنید و از غذاهای قلیایی خود لذت ببرید.

بادام

با این حال که بیشتر دانه های آجیل اسیدی هستند ، بادام خاصیتی قلیایی دارد و در بهبود عملکرد مغز نیز موثر است. علاوه بر این بادام به گوارش غذا و پایین آمدن سطح کلسترول بدن هم کمک می کند.

آووکادو

pH آووکادو 8 است ، بنابراین به راحتی خاصیت اسیدی سایر مواد غذایی را خنثی می کند. بهتر است آووکادو را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود جای دهید ، زیرا علاوه بر طعم خوب ، بسیار سالم است. آنها را به سالاد خود اضافه کنید و یا با نمک و فلفل استفاده نمایید.

هندوانه هندوانه سرشار از ویتامین ، مواد معدنی و متعادل کننده ی الکترولیت است. علاوه بر این ، سرشار از آب و فیبر و با pH 9 می باشد که از بدن سم زدایی می کند.

لیموی تازه بهترین نوشیدنی که می توانید در روز مصرف کنید یک لیوان آب لیموی شیرین تازه و یا ترکیبی از آب و لیمو بعد از بیدار شدن از خواب است. در این صورت محیط بدن قلیایی می شود ، گوارش را بهبود می بخشد و از بیماری های گوناگون پیشگیری می نماید. علی رغم طعم اسیدی ، لیمو در دسته ی قلیایی ترین مواد قرار می گیرد.

مارچوبه

pH مارچوبه 8.5 است و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان و ضد سالخوردگی بشمار می رود و ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر بسیار زیادی برای بدن فراهم می آورد .

بروکلی

علاوه بر ویتامین و مواد معدنی ، بروکلی فیبر زیادی دارد و به عملکرد هرچه بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

موز

موز اورگانیک و رسیده ، قلیایی و برای سلامت بدن بسیار مفید است. اما موز نرسیده خاصیت اسیدی دارد و مشکلاتی از قبیل یبوست و عدم جذب مواد مغذی را به همراه خواهد داشت .