پرتقال

مرکبات اصولاً همه مفیدند و نیروی الکتریکی بدن را زیاد می کنند و مانع رسوب خون در جدار رگها می گردند و تصلب شرائین را برطرف و از ابتلاء به این بیماری جلوگیری می نمایند.

در بین مرکبات از همه مفیدتر پرتقال و نارنگی است پرتقال رنگ روی را باز نموده، و خون را تصفیه می کند و هنگام پیری از بالا رفتن ترشی خون جلوگیری می کند.

پرتقال به وسیله املاح زیاد خود موجب قلیایی شدن خون می شود و ترشی آن اثر ضد ترشی دارد.

پرتقال بزرگترین عامل تصفیه خون است و برای کلیه امراض به خصوص اسکربوت و خونریزی های شدید و تشنجات فوق العاده مفید می باشد. با این که پرتقال دارای مواد قندی است برای مبتلایان به بیماری قند مفید است.

پرتقال به مقدار زیاد ویتامین ث و کاروتن دارد . ماده ای است در معده که با حصیر کبد مخلوط شده و ویتامین «آ» تولید می کند.

پرتقال دارای اسیدمالیک و اسید تارتریک و اسید سیتریک می باشد که هرکدام دارای خواصی می باشند.

عصاره پوست پرتقال دارای خاصیت ضد یبوست است و گاهی در کیک سازی مصرف می شود.

آب پرتقال گذشته از طعم مطبوع و لذت بخش آن به واسطه وجود اسانس های مختلف محرک شیمیایی و روحی خوبی برای ترشحات دستگاه گوارش بوده و به واسطه خاصیتی که دارد یک عمل شستشویی در بدن انجام می دهد و موجب دفع سموم بدن می شود، گذشته از آن آب پرتقال پر از مواد معدنی و ویتامین بوده و در تأمین سلامتی بدن نقش موثری دارد.

مواد غذایی مورد احتیاج بدن موجود در یک لیوان آب پرتقال که (250) گرم عبارتست املاح 125/1 گرم مواد ازت دار 50/1 گرم چربی 25/0 هیدرات دوکربن یا مواد قندی 22-تا 30

پرتقال و آب پرتقال سرشار از ویتامین های زندگی بخش می باشد. ویتامین های موجود در یک لیوان آب پرتقال یا 250 گرم عبارتست :

ویتامین A 150 واحد ویتامین B1 17/0 میلی گرم ویتامین B2 5% میلی گرم ویتامین PP 5% میلی گرم ویتامین C 118 میلی گرم

عصاره پرتقال

اگر می خواهید اطفالتان در زمستان مریض نشوند به آنها هر روز مقداری آب پرتقال تازه بدهید.آب پرتقال علاوه بر خاصیت غذایی، خیلی هضم آن آسان است و خاصیت دارویی هم دارد به همین جهت چنان چه مرتب به اطفال خورانیده شود آنها را از امراض مصون خواهد داشت.

به عقیده متخصصین آمریکایی با دادن یک لیوان شیر مخلوط با آب پرتقال می توان سلامتی اطفال را بیمه کرد.مشروط بر این که روزانه نصفش شیر نصفش پرتقال باشد.