شاید داشتن رژیمی که در آن فقط مواد غذایی خام خورده می شود ، از نظر شما زیاده روی است. اما اگر نگاهی به غذاهای مصرفی مردم در هر زمان و هر مکان بیاندازید ، متوجه اهمیت اضافه کردن مواد خام و اثرات مثبت آن بر روی سلامتی خواهید شد. البته کسانی که دچار سندروم روده چکه کن هستند باید مصرف غذاهای خام را به حداقل برسانند. تفاوت ها و معانی مختلفی برای گیاهخواری وجود دارد که در اینجا به مشهور ترین آنها خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی که در آن از غذاهای گیاهی و همچنین تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده می شود. رژیم غذایی که در آن افراد از خوردن تمام محصولات حیوانی اجتناب کرده و فقط از غذاهای گیاهی استفاده می نمایند ( رژیم غذایی بدون گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی ) رژیم غذایی که در آن خوردن سبزیجات ، میوه ، آجیل ، غلات ، لوبیا ، تخم مرغ ، محصولات لبنی و ماهی مجاز است . ( رژیم غذایی بدون مرغ و گوشت قرمز )

فواید خام گیاهخواری

حفظ آنزیم های بیشتر : کارشناسان معتقدند با پختن غذا با حرارت بین 112 تا 118 درجه فارنهایت ، بسیاری از آنزیم های حیاتی موجود در آن از بین می رود. پخت غذا با درجه حرارت بیستر از یک دمای مشخص ، آنزیم های موجود در مواد غذایی ، بی ثبات می شوند. این آنزیم ها برای شکسته شدن مواد غذایی به قسمت های کوچکتر و هضم راحت تر ضروری هستند. با این وجود که لوزالمعده و دیگر سلول ها در بدن به تولید آنزیم می پردازند ، مواد غذایی خام آنزیم های بیشتری برای استفاده فراهم می آورند. اگر همیشه از غذاهای پخته استفاده کنیم ، لوزالمعده و اندام های دیگر بدن مجبور به کار اضافه می شوند و در نتیجه فرسوده خواهند شد.

از مواد مضری که در اثر پختن بوجود می آید دور بمانید : وقتی گوشت با حرارت زیاد پخته می شود ، HCA ( یک ترکیب شیمیایی ) تولید شده و می تواند سرطان زا باشد. هر چه درجه حرارت پخت بیشتر باشد ، میزان تولید مواد سمی بالاتر خواهد رفت . البته این تنها نکته منفی در پخت غذا نیست. در طول پخته شدن مواد غذایی ، بسیاری از ویتامین ها ، مواد معدنی و آمینو اسید های خود را از دست میدهد.

مواد غذایی خام حاوی بیوفوتون هستند : بیوفوتون ها ، و یا انرژی ذخیره شده ی آفتاب ، فرایند های بسیار مهمی را در بدن کنترل می نماید. هرچه میزان بیوفوتون ها بیشتر باشد ، ما انرژی بیشتری خواهیم داشت.

مضرات خام گیاهخواری

استفاده ی محض از گیاهان خام در رژیم غذایی به نظر خیلی ها برای سلامت بدن مفید خواهد بود ، اما این نظر ممکن است درست نباشد. استفاده از گیاهان خام مضراتی نیز دارد که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

عدم وجود آمینو اسید : آمینو اسید یکی از مواد سازنده ی ماهیچه ها به شمار رفته و برای سلامت سلولی و متابولیزم بدن ضروری است. میزان کم ویتامین B12 : این ویتامین را فقط می توان از طریق مصرف گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی به دست آورد. فیتیک اسید : برخی از غلات و حبوبات مثل لوبیای سویا ، عدس و ماش ، حاوی مهارکننده های تریپسین هستند . این مهارکننده ها می توانند موجب از کار افتادگی آنزیم ها در سیستم گوارش بدن شوند. همچنین در غلات فیتیک اسید وجود دارد که این ماده از هضم کلسیم ، منیزیم ، آهن و زینک جلوگیری می نماید. هر چند عمل خیساندن و جوانه زدن در این غلات و حبوبات تا حد زیادی از میزان فیتیک اسید کم می کند . ایجاد ناتوانی بالقوه در عضلات :این مشکل به دلیل نبود برخی از ویتامین های مشخص ، که در گوشت و ماهی یافت می شوند ، اتفاق می افتد. مصرف بیش از حد کربوهیدرات : معمولا گیاهخواران به مصرف زیاد کربوهیدرات و قند گرایش دارند. استفاده بیش از حد قند ، مشکلاتی نظیر اضافه وزن و چاقی به همراه دارد. برخی از گیاهخواران توانسته اند در رژیم غذایی خود در این زمینه تعادل ایجاد کنند ، ولی اکثرا با این مشکل مواجه هستند. خستگی و انرژی کم : باز هم به دلیل نبود برخی از ویتامین ها این مشکل پدید می آید.