ماست یکی از پرطرفدار ترین محصولات لبنی تخمیر شده است که از اضافه کردن باکتری های زنده به شیر تهیه می شود. در ماست باکتری های مفیدی وجود دارد که فواید بسیار زیادی را ، حتی بیشتر از شیر ساده ، برای بدن فراهم می کند.

پروتئین

ماست یکی از منابع غنی پروتئین بشمار می رود. ماست ساده که به طور کامل از شیر تهیه شده ، تقریبا در هر فنجان (245g) ،8.5 گرم پروتئین دارد. گاهی اوقات ماست های پرطرفدار که صرفا جنبه فروش و تبلیغات دارند ، از پروتئین بیشتری نسبت به شیر ساده برخوردار هستند. زیرا در روند تولید این ماست ها شیر خشک یکی از مواد اصلی سازنده به شمار می رود.

چربی

میزان چربی موجود در ماست به نوع شیر آن بستگی دارد. از هر نوعی از شیر ، مثل کم چرب ، بدون چربی و ... ،می توان برای درست کردن ماست استفاده کرد. بیشتر چربی موجود در ماست ، تقریبا 70 درصد ، اشباع شده است ، اما مقداری کمی از اسید چرب اشباع نشده نیز در ماست یافت می شود. چربی های موجود در شیر ، به دلیل اسید چرب های متنوع سازنده آن، تقریبا چهارصد نوع مختلف ، منحصر به فرد است.

کربوهیدرات

کربوهیدرات موجود در ماست طبیعی نوعی از قند ساده به نام لاکتوز (قند شیر) و گالاکتوز است و لاکتوز ماست از لاکتوز در شیر کمتر است. زیرا باکتری های مخمر در ماست ساختار لاکتوز را می شکنند.

ویتامین ها و مواد معدنی

ماست با چربی کامل ، حاوی تقریبا هر نوع مواد مغذی که انسان به آن نیاز دارد است. به هر حال انواع مختلفی از ماست با انواع مختلفی از مواد مغذی در بازار وجود دارد. مواد معدنی و ویتامین هایی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم در ماست سنتی تهیه شده از شیر کامل یافت می شوند :

ویتامین B12 : ویتامینی که فقط در محصولات با منشا حیوانی یافت می شود. کلسیم : محصولات تهیه شده از شیر همگی منابع غنی کلسیم ، در فرمی که به راحتی جذب می شود ، بشمار می روند. فسفر : ماست حاوی مقدارمناسبی از فسفر ، ماده معدنی که در پروسه سوخت و ساز بدن نقش مهمی ایفا می کند ، است. ریبوفلاوین : که به آن ویتامین B2 نیز می گویند . محصولات تهیه شده از شیر ، از منابع اصلی این ویتامین در رژیم های غذایی جدید هستند.

فواید ماست برای سلامتی

فواید شیر و محصولات تخمیری تهیه شده از آن به طور گسترده ای بارها مورد مطالعه قرار گرفته است. کمک به دستگاه گوارش ماستی که به طور طبیعی تهیه شده است ، برای دستگاه گوارش فواید بسیاری دارد. مصرف مداوم ماست حاوی باکتری های زنده و یا اکتیو ، می تواند باعث متعادل شدن فعالیت های روده می شود. علاوه بر این ، ماست به از بین رفتن علائم سندروم روده کمک کرده و یبوست را کاهش می دهد. ماست همچنین ناهماهنگی لاکتوز با بدن را از بین برده و هضم آن را بهبود می بخشد. جلوگیری از پوکی استخوان و موثر در سلامت استخوان ها در بیماری پوکی استخوان ، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند. این بیماری بین افراد سالخورده بسیار شایع است . از زمان های قدیم محصولات لبنی برای خواص ضد پوکی استخوانشان شناخته می شدند.

فشار خون فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهند مصرف مداوم ماست در کاهش فشار خون موثر است.

مضرات ماست

ماست ممکن است برای برخی افراد ، خصوصا افرادی که به لاکتوز و یا پروتئین شیر حساسیت دارند . این نکته مهم را به خاطر بسپارید که بسیاری از ماست های کم چرب حاوی میزان زیادی شکر افزوده هستند که ممکن است برای سلامتی مضر باشد.