از استخوان ها و ماهیچه ها محافظت می نماید میزان مصرف مواد معدنی تقشی کلیدی در شکلگیری ، تکامل و سلامت همیشگی استخوان ها بازی می کند. طبق تحقیقات هر چه مصرف میوه ها و سبزیجات قلیایی بیشتر باشد احتمال تجربه ی مشکلات ضعف استخوان و ماهیچه ها در اثر افزایش سن ، که با اسم کم ماهیچگی شناخته می شود ، کمتر خواهد بود.

احتمال بروز بیماری فشار خون و سکته را کاهش می دهد یکی از ویژگی های ضد سالخوردگی رژیم غذایی قلیایی این است که التهابات را کاهش داده و باعث افزایش تولید هورمون رشد می گردد. همین امر سبب بهبود سلامت قلب و عروق و پیشگیری از مشکلاتی نظیر کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، سنگ کلیه ، سکته و حتی اختلال در حافظه می شود.

دردهای مزمن و التهاب را کاهش می دهد تحقیقات انجام شده در این زمینه رابطه ی بین رژیم غذایی قلیایی و کاهش دردهای مزمن را ثابت می کند. این دردهای مزمن شامل درد کمر ، سردرد ، اسپاسم ماهیچه ای ، دردهای مربوط به قاعدگی ، التهاب و درد مفاصل می شود.

درصد جذب ویتامین ها را افزایش داده و از فقر منیزیم جلوگیری می نماید افزایش سطح منیزیم موجود ، برای عملکرد صحیح صدها آنزیم و چرخه در بدن ضروری است . بسیاری از مردم دچار فقر منیزیم و در نتیجه مشکلات قلبی ، درد ماهیچه ها ، سردرد ، مشکلات خواب و اضطراب هستند. منیزیم همچنین برای فعال سازی ویتامین D و جلوگیری از کمبود این ویتامین در بدن ، که از اهمیت ویژه ای برای سلامت سیستم ایمنی برخوردار است ، لازم و ضروری می باشد.

به بهبود سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان کمک می کند وقتی سلول های بدن به دلیل کمبود مواد معدنی قادر به دفع مواد اضافی و یا اکسیژن رسانی نباشند ، کل اندام ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. جذب ویتامین ها با کمبود مواد معدنی کاهش می یابد و این درحالی است که با تجمع سموم و پاتوژن ها سیستم ایمنی ضعیف خواهد شد. طبق تحقیقات در بدن قلیایی از بین رفتن سلول های سرطانی بسیار محتمل تر است. بسیاری معتقدند پیشگیری از سرطان توسط pH قلیایی و آزادسازی ترکیبات پایه ای پروتئین امکان پذیر خواهد بود. علاوه بر اینها رژیم غذایی قلیایی به تاثیر هرچه بیشتر شیمی درمانی ، که به pH بالا نیاز دارد ، کمک می کند.

به حفظ وزن سلامت و مفید برای بدن کمک می کند محدود کردن مصرف مواد غذایی اسیدی و افزایش مصرف مواد غذایی قلیایی از بدن شما در برابر چاقی و التهاب محافظت می نماید. از آنجایی که رژیم قلیایی از التهاب جلوگیری می کند ، مصرف این نوع از مواد غذایی به دستیابی به سطح نرمالی از لپتین ، که میزان سیر یا گرسنه بودن را تعیین می نماید ، کمک کرده و باعث مصرف میزان مناسبی از کالری می شود.