عصاره ی پوست بالنگ یا همان ترنج ، یه دلیل اثرات آرامبخشی ، شهرت فراوانی دارد و برای بهبود زخم و جراحت روی پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این روغن در آروماتراپی هم ، برای کاهش حساسیت به درد ، کاهش تنش های عصبی و حتی کمک به بهبود کیفیت خواب ، کاربرد دارد.

شاید قابلیت بسیار زیاد روغن این میوه از دسته ی مرکبات برایتان عجیب باشد ، اما بالنگ میوه ای کاملا منحصر به فرد است و با دیگر مرکبات از جمله پرتغال تفاوت دارد. بالنگ از پرتغال زرد تر و گلابی شکل می باشد. درخت بالنگ نیز درختی کوچک و همیشه سبز است که در زمستان شکوفه می دهد .

حقایقی جالب درباره ترنج یا بالنگ کلسترول خون را کاهش می دهد ترکیبات فعال و آنتی اکسیدان هایی در بالنگ وجود دارد که تاثیری استاتین مانند بر کلسترول خون می گذارند . علاوه براین ، بالنگ عوارض جانبی داروهای استاتین و یا کاهش دهنده چربی خون را هم کاهش می دهد . برای مثال داروهای استاتین Q10 ، که آنتی اکسیدانی حیاتی برای تامین انرژی سلول ها و سلامت قلب و پوست محسوب می شود ، را از بین می برند . اما بالنگ در طول کاهش سطح کلسترول خون ، روی سطح Q10 تاثیری نخواهد داشت و علاوه بر این از رگ ها در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

البته برای مصرف بالنگ به جای داروهای شیمیایی هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است ، اما مطالعات اخیر حقایق جالبی را در اختیار قرار داده و ادعا می کند روغن بالنگ فواید به مراتب بیشتری از تمام داروها ارائه می دهد.

پیشگیری از ایجاد و پیشرفت عفونت روغن ترنج یا همان بالنگ ، مثل بسیاری از روغن های درمانی و گیاهی ، خواص ضد باکتری دارد. در یکی از تحقیقات تاثیرات مثبت این روغن درمقابله با انتروکوک فاسیوم و انتروکوک فکالیس خبر داده شده است . این دو نوع از باکتری در برابر درمان با آنتی بیوتیک از خود مقاومت نشان می دهند و معمولا مسئول عفونت مجاری ادراری می باشند.

اگر خاصیت ضد باکتری را در نظر بگیریم ، روغن بالنگ از تمام روغن ها موثر تر محسوب می شود . در واقع محققان معتقدند بالنگ برای مبارزه با پیشرفت مسمومیت های غذایی بسیار مفید است.

اضطراب را از بین می برد آیا احساس اضطراب ، نگرانی و یا استرس دارید ؟ بالنگ ممکن است قادر به حل مشکل شما باشد. البته روغن های درمانی زیادی برای ایجاد حس آرامش وجود دارند ، اما روغن بالنگ در دسته ی بهترین ها در این زمینه قرار می گیرد. در یکی از تحقیقات ، محققان دیازپام ، یکی از داروهای ضد اضطراب ، را با این روغن مورد مقایسه قرار دادند. هر دو مورد به کاهش اضطراب و حتی هورمون کورتیکوسترون ، که عامل اصلی ایجاد اضطراب محسوب می شود ، کمک می کنند.

زخم را از بین می برد بالنگ برای کمک به بهبود و بازسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا یکی از درمان های مناسب برای زخم بشمار می رود . علاوه بر بازسازی پوست ، به توزیع صحیح ملانین ، یا همان رنگدانه ی پوست ، هم می پردازد و به همین ترتیب لکه های تیره ی روی پوست را از بین می برد.