تغذیه با شیر مادر در سال های اخیر تبدیل به یک مسئله ی مهم شده است و بارها و بارها اهمیت تغذیه با شیر مادر مورد اشاره قرار گرفته است. فرآیند تغذیه با شیر مادر چند دقیقه پس از تولد آغاز می شود و تا چند سال بعد ادامه می یابد.

فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزادان

افزایش سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی موجود در شیر مادر که حاوی آنتی بادی های مهم هستند ، برای بسیاری از افراد شناخته شده اند. نوزادان بسیار مستعد ابتلا به بیماری هستند. تغذیه با شیر مادر یک روش بسیار قوی جهت دفاع در برابر بیماری و مرگ و میر نوزادان است. در واقع کودکی که با شیر مادر تغیه می کند خطر ابتلا به آسم ، بیماری های تنفسی ، اختلالات معده و آلرژی در او کاهش می یابد و همچنین اثات تغذیه با شیر مادر را می توان در طولانی مدت مشاهده کرد.

جلوگیری از ابتلا به بیماری مزمن

برخی از تحقیقات از ابتلای کودکانی که با شیر مادر تغذیه کرده بودند به آسم و چاقی خبر داده است که البته هنوز صحت چنین ادعایی ثابت نشده است اما برای سلامت کودک خود حداقل 6 ماه او را با شیر مادر تغذیه کنید.

اطمینان از رشد مناسب

مواد مغذی و مواد معدنی موجود در شیر مادر برای فرزند شما بسیار مفید است. شیر مادر سرشار از ویتامین ها ، آنتی بادی ، پروتئین و چربی است که بهترین راه جهت اطمینان از کسب این مواد تغذیه کودک با شیر مادر است. البته نباید فراموش کرد که مواد غذایی مصرف شده از جانب مادران نیز بر کیفیت شیر اثر می گذارد به همین علت مادران تشویق به مصرف غذاهای سالم و مقوی می شوند.

افزایش توانایی های شناختی

مطالعات نشان می دهند که تغذیه با شیر مادر بطور کلی سبب رشد توانایی های شناختی در فرد می شود. نزدیکی و صمیمیت و همچنین تجربه تماس های فیزیکی مکرر به برقراری ارتباط عاطفی و همچنین کمک به تعامل اجتماعی در فرد کمک خواهد کرد.

کاهش خطر ابتلا به SIDS

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS یک بیماری غم انگیز و مرموز است که بیش از 2500 نوزاد را در سال تحت تاثیر قرار می دهد. طبق مطالعات صورت گرفته این بیماری در میان نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر مشاهده شده است.

فواید شیردهی برای مادران

کاهش وزن ناشی از بارداری

زمانیکه شما نوزاد خود را شیر می دهید نوزادان به معنای واقعی مقدار زیادی مواد مغذی را از بدن شما می مکند و چربی و پروتئین را جذب می کنند. به وسیله شیردهی چند کالری از دست خواهید داد اما بهترین روش جهت کاهش وزن شروع به فعالیت و افزایش سوخت و ساز چند ماه پس از زایمان است.

کاهش خونریزی رحمی

یکی از هورمون هایی ه زمان شیردهی آزاد می شود اکسی توسین است که در محافظت از رحم نقش دارد. خونریزی بیش از حد اغلب جزء عوارض پس از زایمان است که حتی خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را افزایش می دهد. تغذیه با شیر مادر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها کمک می کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان

زمانی که شما کودک خود را شیر می دهید شانس ابتلا به سرطان پستان در شما کاهش پیدا می کند و بهتر است بدانید که این امر در اکثر مطالعات صورت گرفته در سطح جهانی به اثبات رسیده است. بهبود سلامت احساسی

افسردگی پس از زایمان می تواند یک بیماری خطرناک و مهلک باشد که بسیاری از مادران را درگیر خود می کند. حفظ ارتباط فیزیکی و تغذیه نوزاد با شیر مادر می تواند سطح این افسردگی را کاهش دهد و همچنین این امر سطح پایین اضطراب و افزایش سلامت عاطفی را دنبال خواهد داشت.

استخوان های قوی

یکی از مزایای باردار یا شیرده بودن این است که توانایی جذب کلسیم در بدن افزایش می یابد و این ماده معدنی مهم در سلامت استخوان های نقشی اساسی ایفا می کند. در حقیقت زنانی که نوزادان خود را شیر می دهند کمتر به پوکی استخوان دچار می شوند.