بادام شیرین

یک ضرب المثل می گوید : «هرکس می تواند بدون خوردن غذایی هر مسافتی را که بخواهد راه برود مشروط به این که جیب هایش پر از بادام باشد.» بادام برای تقویت حافظه و قوه باصره نافع است. بادام ملین بوده و برای سینه مفید است. بادام برای سرفه خشک و مثانه سودمند بوده و برای درمان زخم روده مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مواد ازته، چربی، مواد هیدرو دو کربن و املاح معدنی است.بادام گرم و تر بوده و مصلح آن شکر است.برای بیماران مبتلی به بیماری قند، از آرد نان درست می کنند. بادام دارای ویتامین آ و ب و قند و سقز و چربی و روغن مایع و مواد سفیده ای و آهک و فسفر می باشد. نظر به این که بادام به مقدار زیاد مواد سفیده ای دارد نباید در خوردن آن افراط کرد.

از بادام شیرین، شیره بادام تهیه می کنند که برای سرفه تجویز می شود. در کتاب «سبزیها و میوه های شفا بخش» لئونس کارلیه ذکر شده است که از بادام شیرین شربتی تهیه می کنند که در مورد التهاب و تورم اعضاء تناسلی و ادرار مفید است، شربت مزبور را به طریق ذیل بدست می آورند :

«دیگ کیلوگرم بادام را باید پوست کند و آن را در هاونی که کمی آب دارد کوبید تا خمیری بدست آید و آن خمیر را در یک لیتر آب و پانصد گرم شکر حل کرد. بعد آن را در صافی با فشار صاف کرده و هفتصد گرم قند و دویست و پنجاه گرم عرق بهار نارنج را به آن اضافه کرد.»

تقویت قوه باصره

میوه های خشک و تاز، در عین حال که اعصاب و دماغ را تقویت و سلامتی جسم را تأمین می کنند برای تقویت قوه باصره نیز مفیدند در بین میوه های خشک بادام (اگر بتوان آن را میوه خواند!) از مغذی ترین و بهترین میوه ها برای چشم و اعصاب است برای تقویت چشم باید هر شب هفت دانه بادام خام پوست گرفته مخلوط با مختصری نبات میل کرد.

خوردن چند دانه بادام خام پوست کنده به طور مداوم، بیماری آبریزش چشم را درمان می کند.

اگر چشم شما احتیاج به عینک دارد، عینک نگذارید به جای عینک از معجون نامبرده زیر استفاده کنید :

7 دانه بدام پوست گرفته را با تخم رازیانه (6 نخود) و نبات (6 نخود) مخلوط کرده و ان را بکوبید. سپس آن را در مقداری شیر خالص تازه (نه شیر پاستوریزه ) ریخته با قاشق بهم بزنید و شب، قبل از خواب، میل کنید ولی پس از نوشیدن شربت خوشمزه فوق مواظب باشید آب ننوشید. شربت فوق برای تقویت دماغ نیز مفید است.