وجود ویتامین C بالا در فلفل دلمه ای سبب شده است تا برای سرماخوردگی به عنوان یک ماده بسیار مفید و شفابخش مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که گنجاندن مرتب این سبزی در رژیم غذایی هم شدت و هم طول دوران علایم سرماخوردگی را در افراد کاهش می دهد. به علاوه این سبزی دارای خواص ضدعفونی کنندگی نیز می باشد. به این ترتیب که کاپسایی سین موجود در فلفل به خصوص در فلفل معمولی ترکیبات شیمیایی دارد که موجب تحریک سیستم ایمنی شده و به آنها در حمله به عوامل عفونی کمک می کند.

به علاوه، این ترکیبات موجب تحریک معده برای ترشح اسید شده و افرادی که در رژیم غذایی شان به طور مرتب از این سبزی استفاده می کنند کم تر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند. لذا پیشنهاد می کنم در فصل سرما و در زمان شیوع سرماخوردگی و یا نشان علائم آن در خود این ماده غذایی شفابخش را همراه با سالاد در مورد استفاده قرار دهید.

هرچه فلفل قرمز از نوع تندتر باشد مقدارماده مفید کاپسایی سین در آن بیش تر است.

فلفل داروی روحیه و شادی افزا

عده زیادی از اشخاص فلفل قرمز تند را به سبب تندی که دارد خیلی دوست دارند و با غذا مصرف می کنند، ولی طبق بررسی های دکتر پل روزن استاد روان شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، ماده شیمیایی تندی زای فلفل قرمز به نام کاپسانی سین علاوه بر خاصیت تندی که به غذا می دهد، خواص دیگری هم دارد، از جمله باعث افزایش ترشح ایندوفرین در مغز می شود که موقتاً انسان را سرحال می آورد. طبق توضیح دکتر روزن به علت نامعلومی هروقت که انسان فلفل قرمز تند می خورد، ماده تندی زای کاپسایی سین باعث ایجاد سوزش در انتهای عصب های زبان و دهان می شود و این ماده موجب می شود که اعصاب زبان و دهان علائم، درد کاذبی به مغز بفرستند و در پاسخ به این علائم مغز برای حفظ و حمایت بدن از آسیب احتمالی، درد کش های طبیعی یا اندرفرین ترشح می کند. که مشابه تزریق مورفین موجب سرحال و فرح زایی می شود.

دکتر روزن اضافه می کند که برخی اشخاص به سبب این خواص فلفل قرمز به خوردن آن علاقه مند شده و نوعی اعتیاد پیدا می کنند و به تدریج هر بار علاقه دارند که از تندی بیش تر استفاده کنند تا احساس لذت کافی داشته باشند.

فلفل مسکن همه فن حریف

به واسطه آن که فلفل برای قلب بسیار مفید و شفابخش می باشد، اضافه کردن مرتب آن به غذا با مصرف کپسول آن می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند. هرچند فلفل یک چاشنی محسوب می شود اما این ماده واقعاً به هضم غذا در بدن کمک می کند و برای اغلب زخم ها تحریک آور نمی باشد. این ماده حتی در میزان مصرف پایین تأثیرگذار بوده و نیز قوی می باشد. لذا بهتر است که بیش تر از مقداری که با غذا میل می کنید از این ماده استفاده نکنید.

کرم یا پودر فلفل به عنوان نوعی مسکن می تواند در تسکین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید باشد. هر چند ممکن است مصرف فلفل سبب سوزش یا خارش نسبی شود، اما این عارضه به زودی از بین می رود، چون فلفل ابتدا با تحریک و سپس کاهش شدت سینگال های درد در بدن موثر واقع می شود. بنابراین ممکن است درد کمی شدت پیدا کند، سپس باید ظرف چند روز اول مصرف، این اثر تا حد زیادی از بین برود.