مواد غذایی به تنهایی به افزایش وزن کمک نمی کنند بلکه با یک شیوه ورزشی مناسب می توانید به افزایش اشتها و ساختن عضلات کمک کنید. تغییر در رژ؟یم غذایی کلید افزایش وزن است و دنبال نمودن یک برنامه ورزشی منظم همراه با خوردن مواد غذایی به افزایش وزن شما کمک خواهد کرد. افرادی که مایل به افزایش وزن خود هستند باید مواد غذایی با کالری بالا را مصرف کنند و دانستن اینکه چه مواد غذایی به بهبود وزن وتغییر سالم رژیم غذایی کمک می کنند ، در رسیدن شما به هدفتان موثر خواهد بود.

برخی از افراد برای اینکه سریعا افزایش وزن پیدا کنند به خوردن مواد غذایی ناسالم و تنقلات می پردازند در نتیجه این امر سبب ایجاد مشکلات سلامتی برای آنها می شود. هدف شما افزایش وزن است اما در عین حال باید فعالیت فیزیکی نیز انجام دهید. اگرچه افزایش مصرف کالری لازم است اما باید آن را از یک منبع سالم دریافت کنید.هدف این نیست که از فردی لاغر به فردی چاق تبدیل شوید بلکه در کنار افزایش وزن باید به فکر عضله سازی نیز باشید.

غذاهایی که برای افزایش وزن باید بخورید ...

ـ بهترین غذاها : یک رژیم غذایی که سرشار از پروتئین ، چربی های سالم و کربوهیدرات است به افزایش وزن به شیوه ای درست کمک می کند. پس شناسایی غذاهای سرشار از مواد مغذی ضروری می باشد. مواد غذایی سرشار از پروتئین به بدن برای بدست آوردن توده عضلانی بدون ایجاد چربی اضافی کمک خواهد کرد. شیر یک منبع عالی از پروتئین است و نوشیدن شیر پس از ورزش به عضله سازی کمک می کند. برخی از نوشیدنی ها و مواد پروتئینی نیز به رشد عضلانی سرعت می بخشند. اضافه کردن شیر خشک به سس و سوپ یک راه آسان برای افزایش مصرف کالری می باشد. غذاهای سرشار از پروتئین که به شیوه ای سالم سبب افزایش می شوند عبارتند از ماهی قزل آلا و ماهی تن. بعلاوه محصولا لبنی نظیر پنیر و ماست کم چرب را نباید فراموش کرد.

مرغ بدون پوست یک منبع غنی از پروتئین است و دیگر محصولات گوشت و مرغ با پروتئین بالا که از سلامت آنها اطمینان دارید همانند بوقلمون و خرگوش نیز می توانند مفید باشند. تخم مرغ ، آجیل ( بادام ) و دانه آفتابگردان حاوی مقدار بالایی از پروتئین است و استفاده از این مواد غذایی در رژ؟یم غذایی برای افزایش وزن به شیوه ای طبیعی مفید است. اگر از خوردن بادام به شکل خام لذت نمی برید می توانید از کره بادام استفاده نمایید.

ـ کربوهیدرات ها : غذاهای حاوی کربوهیدرات بخش جدایی ناپذیر از رژیم غذایی افزایش وزن هستند. کربوهیدرات ها انرژی مورد نیاز بدن را برای انجام فعالیت های ضروری روزانه حفظ می کنند. میوه و سبزیجات یک منبع سرشار از کربوهیدرات بشمار می آیند. سبزیجاتی همانند کلم بروکلی ، هویج ، سیب زمینی ، اسفناج ، گل کلم و گوجه فرنگی حاوی سطح بالایی از پروتئین هستند. میوه هایی نظیر سیب ، پرتقال ، انبه ، آووکادو ، آناناس و پاپایا از جمله منابعی هستند که می توان برای افزایش کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی از آنها استفاده کرد. برنج قهوه ای و غلات کامل از دیگر منابع سرشار از کربوهیدرات هستند.

یک صبحانه سالم و مغذی باید حاوی نان گندم کامل و یا پاستای گندم کامل باشد. یک میان وعده سالم و کامل که سرشار از کربوهیدرات باشد عبارت است از مصرف میوه های خشک ، انگور و موز. فراموش نکنید که می توانید از میوه های خشک درون سالاد و ماست خود استفاده نمایید تا به شیوه ای سالم مصرف کالری را افزایش دهید.

ـ غذاهای پرچرب : در هنگام انتخاب مواد غذایی برای افزایش وزن بهتر است که از چربی های اشباع شده دوری کنید زیرا آنها سبب ایجاد اختلالاتی در سلامتی شما می شوند. چربی های اشباع شده سبب افزایش سطح کلسترول در خون می شوند که این امر شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. شیرخشک حاوی پروتئین اما عاری از چربی می باشد. ماهی قزل آلا نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا3 می باشد که مفید است. کره ، دانه ها و اجیل مانند بادام ، گردو ، بادام زمینی و فندق نیز در لیست مواد غذایی قرار می گیرند که حاوی چربی های سالم هستند.

روغن فشرده و استخراج شده از گل افتابگردان و گل رنگ را نیز باید به این لیست اضافه کرد. همچنین متخصصین مواد غذایی اغلب به استفاده از روغن زیتون در پخت و پز اشاره می کنند. هرکس که به دنبال افزایش وزن می باشد باید این غذاهای سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کند یک راه ساده برای اضافه نمودن چربی های سالم به رژیم غذایی خود استفاده از روغن زیتون در سالاد است.