علم شستشو هماهنگ کننده حالت پوست سر و موها

جدول منطبق با انواع طبیعت های پوست سر افراد، در نظر گرفته شده است، که در جهت نرمال کردن انواع حالتهای طبیعی پوست و موهای سر، می باشد.

لازم به تذکر است، چنانچه در موارد خاصی امکان گرم کردن آب نباشد، و زمان شستشوی موها نیز فرارسیده باشد، می توان از آب معمولی که دارای حرارت عادی است، نیز برای شستشوی موها، بدون در نظر

گرفتن شرایط فصلی استفاده کرد، که توصیه انجام این عمل موقتی است، مگر اینکه تصادفاً حرارت آب، و منطبق با دمای بدن (پوست بدن و سر) باشد.

براثر واکنشهای طبیعی غدد چربی، تنظیم شده است. به مفهوم دقیق تر، علم شستشوی سر به ما می آموزد که باید طبیعت پوست سر را در حد نرمال نگهداشت تا در این باره، مشکلی بوجود نیاید، بلکه دارای پوست و موهای سالم و مورد دلخواه بود. همچنین از حیث چربی یا خشکی موها نیز، به زحمت نیفتاده، پس باید میزان حرارت آب را در فصول مختلف سال، که دمای هوا تغییر می کند، بطور مناسب تغییر دهیم، و متقابلاً عکس العمل مساعد در جهت نرمال نگهداشتن میزان چربی و خشکی سر و موها از خود نشان دهیم. اگر در این مورد بی مبالاتی شود، یا بدون توجه به فرمول جدول، با آب دارای هر درجه حرارتی، به شستشوی موهای سر مبادرت گردد بطور قهری، نتیجه ای جز شکوه و شکایت دایم از چربی یا خشکی موها ، در پی نخواهد داشت، و بدون آشنایی و رعایت اصول علم شستشوی موهای سر، قادر به برطرف ساختن نقصیه چربی یا خشکی بیش از حد نرمال پوست و موی سر نخواهیم بود.

عدم آشنایی با علم شستشو، سبب بروز تضاد دائن بین حالت پوست سر و موها می گردد، و دلیل عمده آن، این است که فرد در پی چاره جویی به راههای غلط و نادرست روی آورده، کار را دشوارتر می سازد. به مفهوم روشن تر و دقیق تر، خود عامل افزایش تضاد دائم، بین پوست سر و موهای آن، می شویم.

برای اینکه خوانندگان، به آگاهی لازم در این باره دست یابند، به توضیح بیشتری می پردازیم:

در حالت عادی باید تعادلی بین چربی، خشکی یا نرمال بودن میان پوست و مو، وجود داشته باشدو عدم هماهنگی آنها، حالت غیرطبیعی به شمار می رود.لازمست، ما با عمل به علم شستشو، این اعتدال طبیعی را ایجاد نموده، هم پوست سر، و هم موهای آن را به سمت نرمال بودن سوق دهیم.

بعضی از افراد، که از چربی بیش از اندازه پوست و موی سر خود گله مندند، غالباً سعی می کنند در موقع شستشوی سر، تا حد توان، با آب خیلی گرم این عمل را انجام و رفع چربی آن می شود. همچنین، آنهایی که دارای پوستی خشک می باشند، معمولاً یا حرارت پائین تر (آب سرد)، عمل شستشوی سر را انجام می دهند. اینان نیز با این پندار که سرشان تمیز است و نیازی به آب پر حرارت تر و گرمتری ندارد، دست به این کار میزنند. هر دوی این طرز تفکرها و تصورات، نادرست بوده، عمل به عکس آنها با شدت کمتر، برای این دو نوع پوست و مو بسیار سودمندتر می باشد.

نا آگاهی از کیفیت عملکرد غدد چربی، و عدم اطلاع از راههای مقابله با این عارضه، سبب بهم خوردن تعادل و هماهنگی و باعث پیدایش تضاد میان پوست سر و موها می گردد.

همانگونه، که در بالا اشاره شد، اگر برخلاف رویه متداول میان عموم، پوست سر چرب را با آب معمولی و پوست سرخشک را با آب گرم - براساس جداول تعیین شده بالا شسته، میزان نوع چربی و خشکی آن را نیز دانست، و در فصول مختلف سال به ترتیب یاد شده عمل کرد، همواره تعادل و هماهنگی لازم بین چربی و خشکی پوست سر ایجاد شده، بسیاری از مشکلات موها که با آنها دست به گریبان هستیم- خود به خود مرتفع خواهد شد.

شایان توجه است، که ارایه جدول مذکور، بیشتر برای تنظیم طبیعی چربی و خشکی پوست سر می باشد، و کسانیکه تعادل طبیعی بین موعا و پوست سرشان برقرار است می توانند، با آب معمولی (نه گرم و نه سرد) موهایشان را بشویند.