علل غیرژنیکولوژیک را برای دردهای حاد لگن آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

  • آپاندیسیت حاد: در هر بیمار با درد شکم بایستی آپاندیسیت رد شود. با یک شرح حال و معاینه دقیق در اکثر موارد می­توان آپاندیسیت را تشخیص داد. شروع درد در اطراف ناف با شیفت آن به RLQ همراه با حساسیت ساده و بازگشتی، تهوع، استفراغ و بی­اشتهایی تابلوی کلاسیک آپاندیسیت حاد است (برای مطالعۀ کامل به کتاب «اورژانس­های جراحی، اورولوژی و اورتوپدی و تکنیک­های عملی» از همین مجموعه مراجعه کنید).
  • دیورتیکولیت (Diverticulitis): دیورتیکولیت در اثر میکروپرفرواسیون­های دیورتیکول و در نتیجه بروز التهال اکستراکولیک یا اینترامورال بوجود آمده و معمولاً لکوسیتوز و در مراحل پیشرفته پریتونیت تظاهر می­کند. موارد خفیف بیماری را می­توان به صورت سرپایی با رژیم غذایی سبک و کم­تفاله و آنتی­بیوتیک خوراکی (سیپروفلوکساسین-مترونیدازول) درمان نمود اما موارد شدید (علائم پریتونیت) بایستی در بیمارستان درمان شود.
  • بیماری Crohn (regional enteritis): کرون یک بیماری التهابی هتروژن بوده که برحسب محل گرفتاری و رفتار بیماری، تظاهرات وسیع و مختلفی دارد و تابلوی کلاسیک آن (گرفتاری ایلئوکولونیک) به صورت درد شکمی در RLQ، تب، کاهش وزن و توده قابل لمس التهابی تظاهر می­کند. بیماری ممکن است با تابلوهای انسدادی روده، یا فیستول­های روده­ای جلدی یا واژینال به تنهایی یا مجموعه­ای از آنها ظاهر شود. در بسیاری از موارد تظاهرات خارج روده­ای (نظیر آرتریت، اریتم ندوزوم و ...) نیز وجود دارد.
  • اختلالات ادراری: عفونت ادراری (خصوصاً سیستیت) و سنگ مجاری ادراری از علل نسبتاً شایع درد حاد لگن بوده که با وجود علائم ادراری و آزمایش ادرار و یا رادیوگرافی قابل شناسایی هستند.
  • اختلالات موسکواسکلتال: صدمات اسلکتی عضلانی (نظیر فتق دیسک، شکستگی یا آرتریت مهره­های کمری و ...) و فتق شکمی یا اینگونال می­توانند با درد حاد (یا مزمن) لگن همراه باشند.
نکته: اختلالات گوارشی

فوقانی همچون کوله­سیستیت و پانکراتیت بندرت در تشخیص­های افتراقی درد حاد لگن مطرح می­شوند.