دیسک کمر و عصب سیاتیک

دردهای ناحیه کمر و پاها، یکی از مشکلات عمده افراد، به ویژه در سنیق بالاتر از چهل سالگی است و د‏ر بیشتر موارد ‏سبب ناتوانی شغلی و ناراحتی روحی و جسمی می شود.

‏دیسک عبارت از بالشتک هایی غضروفی که یراز مایع بوده و دارای خاصیت ضربه گیری و ممانعت از کشش زیاد روی مهره ها است. در بین استخوان های ستون مهره ای قرار داشته و دارای خاصیت انعطافپذیری هستند.

سیاتیک عبارت است از به هم پیوستن تعدادی از رشته های عصبی که در طرفین مهره های پشت و کنمر و لگن به همن می پیوندند و از ناحیه پشت ران به طرف ساق پا آمده و دو شاخه می شوند و به طرف کف پا می آیند.

علل بروز بیماری های دیسک کمر و سیاتیک

‏چاقی، بلند کردن اشیاء سنگین از زمین، نامناسب نشستن روی زمین و صندلی، ‏نامناسب نشستن روی صندلی اتومبیل هنگام رانندگی، نامناسب ایستادن، جای نامناسب خواب، ورزش نکردن و ضعف ستون اسکلتی، خم شدن وکش آمدن ناصحیح، ضربه ناشی از تصادف و سقوط، فعالیت جسمانی زیاد و ناجور، بروز پارکی و رگ به رگ شدن و یا دررفتگی و برامدگی دیسک بین مهره ها و یا رباط و اعصاب و عضلات، ناهنجاری های مادرزادی، حاملگی، عفونت ها، سرطان ها، ‏فشارهای روحی و عصبی، اختلالات مغزی و طناب نخاعی از جمله علت های بروز بیماری در این اعضا می باشند.

‏بزرگی شکم و تجمع چربی در اطراف و سطح مهره ها و عضلات، در افراد چاق، سبب فشار روی اعصاب ودیسک مهره ای می شود، از این رو فاصله مهره ها کوتاه تر شده و شیوع و شدت دردهای کمری بیشتر است. افزون بر این، آرتروز شانه ها، کمر و زانوها به ویژه رباط ها به دلیل عدم تحمل اعضای اسکلتی بدن ‏ناشی از فشار و سنگینی وزن در افراد چاق بیشتر است.