لکه های سفید کوچک بر روی پوست می تواند سرآغاز بیماری های پوستی همانند ویتیلیگو، تنیا ورسیکالر و خال DEPIGMENTOSUS باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان و پیشگیری از این نوع لکه های پوستی توصیه می شود مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. رنگ پوست افراد بدلیل وجود ملانین ، ماده ( رنگدانه ) تولید شده در خارجی ترین لایه پوست است. غلظت ملانین رنگ پوست را تعیین می کند. ملانین توسط ملانوسیت ، یعنی سلول های واقع در بازال اپیدرم تولید می شود. پوست های تیره رنگ ملانین بیشتری از پوست های روشن تر دارند. همچنین تولید ملانین بصورت منظم دارای اهمیت است زیرا باعث می شود که پوست رنگ طبیعی خود را از دست ندهد. لکه های سفید کوچک بر روی پوست نشانه ای از عملکرد ملانوسیت می باشند که تولید ناکافی ملانین را در پی دارد. اگرچه می تواند یک عفونت پوستی نیز بشمار آید که در قسمت پایین به آن می پردازیم.

ویتیلیگو

در بیماری ویتیلیگو پوست ملانین تولید نمی کند زیرا ملانوسیت ها از بین رفته اند. در مراحل اولیه ، ویتیلیگو به شکل لکه های سفید بر روی پوست ظاهر می شود. با گذشت زمان ، این نقاط بزرگ شده و تبدیل به تکه های سفید رنگی بر روی پوست می شوند. در نهایت این تغییر رنگ تمام نقاط بدن را فرا می گیرد. بدون درمان این رنگ غیر طبیعی سراسر بدن را فرا می گیرد.

عفونت های قارچی پوست

عفونت های قارچی پوست نیز می تواند به شکل گیری لکه های سفید بر روی لایه خارجی پوست منجر شود. مطالعات نشان می دهد که وجود قارچ های پوستی و لکه های سفید با هم مرتبط هستند. زمانیکه رشد این نوع قارچ ها از محدوده طبیعی آن فراتر می رود وجود آنها برای فرد دردآور است. وجود قارچ بیش از حد بر روی پوست منجر به یک بیماری شناخته شده ، به نام تنیا ورسیکالر می شود که این یک نوع مخمر ( نوعی قارچ ) عفونی است که در میان جوانان شایع است. مشاهده شده است که مناطق آسیب دیده از پوست ، تغییر رنگ آشکاری داشته اند و به لکه های کوچک سفید بر روی پوست تبدیل شده اند. همچنین این لکه های رنگ روشن با شکلی نا منظم معمولا در قفسه سینه ، پشت و شانه ها وجود دارند. در برخی از موارد ، افراد مبتلا به این نوع قارچ با افزایش آنها ، لکه های قهوه ای یا مایل به قرمز بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به رنگ سفید تغییر پیدا می کنند. افراد با پوست چرب در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی پوست هستند.

خال Depigmentosus همانطور که از نام آن پیداست ، این بیماری ناشی از تولید کم ملانین است که باعث شکل گیری لکه های کوچک ( 0.5 تا 1 سانتی متر در اندازه ) و لکه های سفید گسترده یا تکه هایی بر روی پوست ( ضایعات ) می شود. در مراحل بعد ، لکه های کوچک که نزدیک به یکدیگر هستند ، ترکیب شده و منجر به ظهور تکه های سفید نامنظم بر روی پوست می شوند. برخلاف ویتیلیگو، این لکه های سفید محدود به منطقه ای که در آنها ظاهر می شوند ، بوده و در طول زمان به سایر نقاط بدن گسترش نمی یابد. حدود 20 % از این خال در نوزادان تازه متولد شده تشخیص داده می شود. این مشکل مزمن پوست است که بعلت کمبود ملانین رخ می دهد که تولید موضعی لکه های سفید را بدنبال دارد. مطالعات نشان می دهد که در این شرایط ملانین وجود دارد اما به مقادیر کافی موجود نمی باشد به همین علت ملانوسیت عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

پیتریازیس آلبا

لکه های کوچک سفید رنگ که بر روی پوست نواحی صورت ، بازوها و گردن وجود دارند ، پیتریازیس آلبا نام می گیرند که این بیماری پوستی در بچه های کوچک ( گروه سنی 6 تا 12 سال ) شایع است. در ابتدا آن بصورت لکه های قرمز مایل به صورتی و ضایعاتی به شکل نا منظم برروی پوست ظاهر می شود. با گذشت زمان که ضایعات زخم التیام یابد ، تنها به شکل پوسته پوسته سفید ، بر روی سطح پوست علائمی باقی می گذارد. در اغلب موارد ، مقیاس لکه های سفید رنگ 0.5 سانتی متر است و مناطقی که بعد از ضایعات باقی می ماند به نام پیتریازیس آلبا شناخته می شود. این هایپوپیگمنشن که در قالب تکه های پراکنده است ممکن است برای چند ماه یا حتی 10سال باقی بماند .در فصل تابستان تابش اشعه UV بر روی سطح بدن که باعث تغییر رنگ پوست می شود سبب نمایان شدن این لکه های سفید می شود. پوست خشک که بیشتر در فصل زمستان ایجاد می شود ظاهر پوسته پوسته شدن را برجسته تر می نماید.

Idiopathic Guttate Hypomelanosis

در این بیماری پوستی لکه های سفید اغلبا در مناطقی از بدن که در معرض دید هستند ایجاد می شوند . جای تعجب نیست که این نقطه های کوچک که اندازه آنها 2 تا 5 میلی متر است بر روی ساعد ، گردن و صورت نمایان می شوند. بررسی بافت های پوستی افراد مبتلا به این بیماری نشان می دهد که علت آن فقدان ملانین و کاهش شدید در تعداد ملانوسیت ها است. مشاهده شده است که این لکه های سفید بیشتر در مناطقی که در معرض تابش آفتاب هستند بوجود آمده اند به این معنا که اشعه ماوراءبنفش مسئول بروز این بیماری پوستی است. در مقالات آینده به راه های درمانی این لکه های سفید رنگ می پردازیم.