بسیاری از محققین بر این باورند که این بیماری به دنبال نوسانات دوره ای در بعضی از مواد شیمیایی بدن، به خصوص نوسانات هورمون های زنانه ایجاد (آغاز عملکرد هورمون های جنسی زنانه به نام استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی) می شود. گروهی دیگر معتقدند که این بیماری می تواند با کاهش قند خون کم کاری تیروئید، کمبود کلسیم، منیزیوم، آهن منگنز و ویتامین های گروه B در ارتباط باشد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نحوه زندگی فرد نیاز نقش به سزایی در ایجاد این بیماری بازی می کند. دلایل تأیید کننده این مدعا عبارتند از : وجود بیماری شدیدتر در زنان سیگاری، آن هایی که زندگی بر استرس دارند، خیلی کم می خوابند یا وضعیت تغذیه ای نامناسبی دارند.

برخی از محققین مشاهده کرده اند که در موارد خاص، مصرف الکل، کافئین، نمک، گوشت قرمز و مواد غذایی شیرین (به خصوص شکلات) توانسته است موجب ظهور علائم (PMS) شود.حتی در برخی از زنان مصرف قرص ضد بارداری می تواند باعث بروز علائم شود (لذا با اقدامات خود یاری، فرد می تواند از بروز سندروم (PMS) جلوگیری نماید اگر این اقدامات موثر واقع نشدند یا علائم شدیدتر شد فرد باید در جستجوی) اقدامات درمانی طبی باشد. ولی خوشبختانه می توانید با کمی حوصله و با به کار بستن تمهیدات و روش های پیشنهادی، و هم چنین با استفاده درست از رژیم تغذیه مناسب و تازه، اکثر موارد درد را برطرف نموده و یا بسیار کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید هیچ درمانی پیوسته و مداوم موفقیت آمیز نمی باشد اما می تواند در کم شدن علائم، و بهبودی اثر گذار باشد.

{لذا اقدامات خودیاری، مانند ربلکس بودن و پرهیز از هرگونه استرس، و نظم در استفاده از منابع غذایی طبیعی و مفید را فراموش نکنید. زیرا استرس و غذاهای غیر مفید، باعث شدیدتر شدن سندروم و اختلالات قاعدگی می شوند.}