خشکی و پوسته‌ریزی دست‌ها علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. یکی از علل شایع آن، اگزمای پوستی است که 15-10 درصد را شامل می‌شود. از سایر علل پوسته‌ریزی می‌توان به بیماری‌های قارچی و پسوریازیس اشاره کرد که شیوع کمتری دارد.

دست

اگزمای دست

اگزمای دست بسیار شایع است. این بیماری در اکثر مردم، ابتدا به صورت زبری و خشکی و پوسته‌ریزی شروع و بعدا تبدیل به ضایعات قرمز، ملتهب، خارش‌دار و پوسته‌دهنده می‌شود. عوامل زیادی می‌تواند به پوست آسیب برساند. تماس زیاد با آب، هوای خیلی خشک، صابون‌ها، مواد پاک‌کننده، پودرهای رختشویی، حلال‌ها، مواد شیمیایی، دستکش‌های لاستیکی و حتی مواد به کار رفته در کرم‌ها و فرآورده‌های بهداشتی، اگزمای دست ایجاد می‌کند. مشاوره با پزشک و پیدا کردن ماده مورد مصرف در زندگی روزانه که باعث پیدایش این مشکلات شده است، بسیار اهمیت دارد. اغلب، تغییر مواد مصرفی یا خودداری از تماس با ماده حساس‌‌کننده موجب کمتر شدن مشکل پوست می‌شود.

برای جلوگیری از اگزمای دست، کارهای زیادی می‌توان انجام داد:

1- با پوشیدن دستکش می‌توان از پوست دست در مقابل صابون، شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها و سایر مواد شیمیایی مراقبت کرد. از آن‌جایی که عده‌ای از مردم نسبت به دستکش‌های لاستیکی ظرفشویی حساسیت دارند، بهتر است زیر دستکش‌های لاستیکی، دستکش نخی بپوشند. به محض سوراخ و پاره شدن دستکش آن را دور بیندازید. در فواصلی که از دستکش استفاده نمی‌کنید، آن را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود.

2- همیشه حتی وقتی لباس‌های شسته شده را تا می‌کنید، سبزی پاک می‌کنید، آبلیمو می‌گیرید یا رب‌گوجه فرنگی تهیه می‌کنید، دستکش بر دست داشته باشید.

3- تا آن‌جا که می‌توانید از ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده کنید.

4- در موقع شستن دست‌ها از آب ولرم استفاده کنید و مقدار کمی صابون به کار ببرید. در هر بار شست‌وشوی دست‌ها یا کار، حلقه و انگشتری را از دست خارج کنید. حلقه و انگشتر، رطوبت و صابون را در زیر خود جمع می‌کند و موجب آزرده شدن پوست می‌شود. بلافاصله بعد از شستن دست‌ها از کرم مرطوب‌کننده به منظور حفظ آب موجود در پوست استفاده کنید.

5- زمستان‌ها از دستکش گرم استفاده کنید تا مانع خشکی و پوسته پوسته شدن دست شوید.

سایر علل پوسته‌ریزی دست از قبیل بیماری پسوریازیس (صدف) و ضایعات قارچی نیاز به تشخیص پزشک و درمان مناسب دارد. از آن‌جایی که بیماری قارچی واگیردار است، بنابراین هر چه زودتر نسبت به تشخیص و درمان باید اقدام کرد.