فقر ویتامین E در بدن بسیار نادر است و معمولا با عواملی نظیر رژیم غذایی ، هرچند نامناسب ، بوجود نمی آید. شرایط خاصی هستند که در صورت قرار گرفتن در آنها کمبود ویتامین E احساس می شود. یک نوزاد نارس که با وزن کمتر از 3.5 پوند متولد می شود ، با خطر کمبود ویتامین E مواجه است. البته متخصصی که در مراقبت از نوزادان تخصص دارد ، به تمام نیازهای کودک به مواد مغذی توجه کافی نشان می دهد. همچنین افراد با مشکلات جذب چربی در بدن خود نیز ممکن است دچار فقر ویتامین E شوند.

کسانی که با مصرف چربی در رژیم غذایی خود مشکل دارند نیز در خطر هستند. زیرا ویتامین E برای جذب نیاز به چربی دارد. علایم کمبود ویتامین E شامل عدم وجود هماهنگی در ماهیچه ها و اختلال در گفتار و بینایی می شود.

عوارض جانبی مصرف ویتامین E در صورت استفاده ی موضعی و یا در مواد غذایی توسط افراد سالم ، ویتامین E معمولا هیچ عارضه ی جانبی در پی نخواهد داشت. اما مصرف بیش از میزان مورد نیاز این ویتامین ممکن است برای افراد ، خصوصا با بیماری های قلبی و دیابت ، خطرناک باشد . اگر شما از این قبیل بیماری ها رنج می برید، به شدت مراقب میزان مصرف مکمل های ویتامین E باشید.

تحقیقات نشان می دهند مصرف بیش از حد ویتامین E ، خطر سکته ای خطرناک به نام هموراژیک را تا 22 درصد افزایش می دهد. یکی از اثرات جانبی مصرف ویتامین E به مقدار زیاد ، خونریزی داخلی خصوصا مغزی است.

از مصرف مکمل های ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان ها بعد از آنژیوپلاستی خودداری نمایید. این نوع از ویتامین ها با پروسه ی درمان و بهبود تداخل خواهند داشت. پس قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین E می تواند موجب بروز مشکلاتی مثل :

نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت تشدید خونریزی افزایش خطر بازگشت سرطان پروستات تشدید خونریزی هنگام و بعد از جراحی افزایش خطر مرگ بعد از سکته و یا حمله ی قلبی شود.

نتایج یکی از تحقیقات نشان می دهد مصرف مکمل های ویتامین E برای بانوان ، خصوصا در مراحل اولیه ی بارداری خطرناک است. زنانی که در هشت هفته ی اول بارداری از مکمل های این ویتامین را مصرف می کنند ، نوزاد آنها با خطر نقص مادرزادی قلب مواجه است.

میزان بالای ویتامین E موجب بروز حالت تهوع ، اسهال ، گرفتگی عضلات معده ، خستگی ، ضعف ، سردرد ، اختلالت بینایی ، کبودی و خونریزی می شود. مصرف موضعی ویتامین E نیز در پوست برخی ایجاد حساسیت می نماید.