علایم و نشانه ها

• درد و سپس مور مور شدن ناحیه گازگرفتگی • حساسیت پوستی • ابریزش شدید از دهان • ناتوانی در بلع مایعات • نوسانات خلقی به شکل خشونت و آرامش • تشنج و فلج که نهایتاً به مرگ منجر می شود.

هاری در اثر ویروسی از خانواده رابدو ویریده ایجاد می شود که مغز را درگیر می سازد. انتقال بیماری به انسان در پی گاز گرفتن یا لیس زدن توسط حیوان آلوده صورت می گیرد. سگ ها و گربه ها ممکن است. مبتلا شوند، بسیاری از خفاش ها، گند راسوها و روباه ها هم به این بیماری مبتلا می شوند. جوندگان به ندرت هاری می گیرند دوره نهفتگی از زمان مواجهه تا ظهور نشانه ها، معمولاً 3 تا 7 هفته است اما می تواند از 10 روز تا 2 سال متغیر باشد.

تشخیص

هاری درمان نشده با درد و به دنبال آن مورمور شدن محل گاز گرفتگی تظاهر پیدا می کند، شدیداً به تغییرات دما و جریانات هوا حساس می شوید و هر بار می خواهید چیزی بنوشید احساس خفگی به شما دست می دهد. بی قراری، انقباضات عضلانی، خشونت و رفتار تهاجمی، هیجان مفرط و آبریزش بیش از حد از دهان هم وجود دارند.تشنج و فلج هم از دیگر علایمی هستند که در نهایت ایجاد می شوند.

هاری تا چه حد جدی است ؟

هاری تقریباً همیشه به مرگ فرد منتهی می شود. مرگ و میر، به دلیل نارسایی و فلج قلبی، تنفسی معمولاً 7 الی 25 روز پس از ظهور نشانه های بیماری رخ می دهد.

درمان

اگر سگ، گربه یا یک حیوان اهلی شما را گاز گرفت لازم است حیوان را گرفته و در جایی حبس کنید تا توسط دامپزشک مورد معاینه قرار گیرد. چنانچه یک حیوان وحشی شما را گاز بگیرد باید در صورت امکان حیوان را کشته و مغزش را برای بررسی هاری به آزمایشگاه ارسال کرد. راکن های وحشی، گند راسوها، خفاش ها، گرگ های صحراحی، گرگ های معمولی و روباه ها عموماً مبتلا به هاری اند مگر آنکه خلافش ثابت شود.

اگر بیدار شوید و خفاشی را در اطاق خود یا اطاق بچه بیایید و نمی توان با اطمینان بگویید، تماس با خفاش صورت گرفته یا نه، خفاش را کشته و با پزشک در مورد معاینه جانور از نظر هاری تماس بگیرید. اما اگر خفاش از دست شما گریخت، بهتر است فرض را بر این قرار دهید که مبتلا به هاری بوده و با شما یا کودکتان هم تماس داشته است لذا همه اقدامات درمانی را انجام دهید.

درمان شامل تجویز آنتی بادی است که نیمی از آن مستقیماً به داخل زخم و نیم دیگر به عضله مجاور تزریق می شود. شما ممکن است تحت یک دوره واکسیناسیون 5 مرحله ای هم قرار گیرید. دوز اول به همراه آنتی بادی تزریق می شود و دوزهای بعدی، 3، 7، 14و 28 روز پس از دوز اول تزریق می شوند.