علایم و نشانه ها

• درد مبهم و فشارنده در ناحیه پیشانی، پوست سر، شقیقه ها یا پشت گردن.

سردرد تنشی، اغلب دردی منتشر و شدید در سر یا پشت گردن است. فرد احساس پری یا فشار در سر می کند، انگار سرش را با نواری، تنگ بسته یا زیر دستگاه پرس قرار داده اند. بسیاری از کشیدگی عضلات در ناحیه گردن و کتف ها شکایت دارند.

سردردهای تنشی که دو یا چند بار در هفته و به مدت چند ماه یا بیشتر رخ می دهند، مزمن محسوب می شوند. برخی از افراد تا سال ها یا حتی دهه ها از این نوع سردرد رنج می برند. درد سردردهای تنشی معمولا کیفیتی شل کن، سفت کن دارد.

سردردهای تنشی به احتمال قوی شایع ترین نوع سردرد هستند و فشار عصبی، افسردگی و اضطراب شایع ترین محرک های آن به شمار می روند. برخی از انواع سردردهای تنشی ممکن است ناشی از بد ترکیبی قامت یا ستون فقرات، کار کردن در وضعیت نامناسب یا یک فشار ناگهانی باشند. از آنجایی که این سردردها به خوبی به مسکن های معمولی و بدون نسخه پاسخ می دهند، این افراد معمولا به پزشک مراجعه نمی کنند.

این نوع سردرد در هر سنی یا جنسی مشاهده می شود. اما شکل مزمن آن بیشتر در سنین میانسالی روی می دهد و ممکن است تا چندین سال پس از بروز، طول بکشد.

تشخیص

برای تایید تشخیص، پزشک احتمالا سوالاتی را از شما خواهد پرسید یا برای رد کردن سایر علل احتمالی دارد، آزمایش هایی را برای شما درخواست خواهد کرد. این آزمون ها ممکن است شامل: آزمایش کامل ادرار، تست های بینایی، عکس رادیو گرافی از سینوس ها و یک ام -ار-آی سی تی اسکن باشند.

پزشک ممکن است به جستجوی شواهدی از افسردگی یا اضطراب در شما بپردازد و احیانا از شما خواهد پرسید که آیا در خانواده یا سر کارتان مشکل خاصی هست که با تشدید سردرد در ارتباط باشد.

سردردهای تنشی تا چه حد جدی هستند؟

این نوع سردرد، به اختلالات جدی تر و خطرناک تری منجر نخواهد شد. اما ممکن است علامتی از فشار عصبی، نگرانی یا افسردگی شما باشد.

درمان

سردردهای تنشی معمولا به خوبی به تکنیک های آرام بخشی عضلات و اعصاب مثل ماساژ دادن، دوش داغ، وان آب گرم، پس خوراند زیستی و تمرکز فکر جواب می دهند. ورزش و استراحت کافی هم می توانند مفید واقع شوند. گاهی اوقات فیزیوتراپی توصیه می شود. تهیه یک دفترچه خاطرات با تکیه بر وقایع مرتبط با سردرد می تواند به شما در شناسایی و اجتناب از عوامل ایجاد کننده سردرد کمک کند.