علایم و نشانه ها

• گلو درد وگرفتگی صدا • ترشحات بینی • ناخوشی کسالت • تب • پوشیده شدن حلق و لوزه ها توسط یک غشاء ضخیم خاکستری رنگ • افزایش ضربان نبض

دیفتری نوعی عفونت حاد است که توسط باکتری کورینه باکتری باکتریوم دیفتری ایجاد می شود. معمولاً دستگاه تنفسی را مورد حمله قرار می دهد.عفونت در پی استنشاق قطرات تنفسی منتشر در هوا ایجاد می شود. انتشار این قطرات، حاصل بازدم فرد مبتلا به بیماری یا یک ناقل بدون نشانه است. این میکروب می تواند زخم های پوستی یا هر نوع غشاء مخاطی را هم درگیر کند بیماری دیفتری در حال حاضر در ایالات متحده پدیده نادری است.

تشخیص

بعداز یک دوره کمون یا نهفتگی 2 روزه تا یک هفته ای، گلودرد خفیف و تب و نوعی کسالت عمومی پدیدار می شود.پزشک با معاینه ته حلق به جستجوی پرده ای خاکستری که احتمالاً روی لوزه ها و حلق را پوشانده خواهد پرداخت.

آبله

ریشه کن شدن آبله، داستان موفقیت طب نوین است.آبله زمانی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و واگیردار به شمار می رفت که هربار همه گیری باعث مرگ و میری تا حدود 40 درصد می شد. این بیماری باعث سردرد شدید، تب و تاول های قرمز رنگی می شد که اغلب جای آنها پس از بهبودی بر روی پوست می ماند. در پایان قرن هجدهم، ادوارد جنر یک پزشک انگلیسی به این کشف بزرگ نایل شد که تلقیح ویروس آبله گاوی که معمولاً بی خطر است از ابتلا به آبله انسانی جلوگیری می کرد. تبلیغ وسیعی در ایالات متحده و اروپا برای تلقیح با مایه کوبی آبله گاوی آغاز شد. اما تا اواخر سال 1967 یعنی زمانی که سازمان بهداشت جهانی، یک بسیج جهانی را علیه ریشه کن کردن این بیماری اعلام کرد، همه گیری های آن همچنان در برخی از کشورها روی می داد. بعداز 10 سال تلاش و کوشش، این بسیج بین المللی به موفقیت دست یافت و بیماری آبله از سطح کره زمین برچیده شد.واکسیناسیون علیه آبله دیگر ضرورتی ندارد، و در سال 1972واکسیناسیون متداول علیه این بیماری در ایالات متحده متوقف شد.

استفاده بالقوه از این میکروب به عنوان یک سلاح زیست شناختی، از سوی تروریست ها، بار دیگر توجه جهانیان را به سوی این بیماری معطوف ساخته و انگیزه ای برای تولید مجدد واکسن آبله شده است. این واکسیناسیون تنها به عنوان دفاع در برابر تسلیحات بیولوژیک یا زیست شناختی صورت می گیرد.